Året som gick

Gör som jag gjort förr. Summerar året genom att minnas ett par saker varje månad.

I januari firade vi jul på jul på jul. Riktiga julen tillbringade vi i London bara vår lilla familj om tre, men sedan i januari tog vi en härlig vecka i Stockholm då det åts middag hos nära och kära, öppnades klappar, åktes pulka och partajades. Mats och jag fick första egna natten på stan på länge då dottern sov hos mormor och morfar medan vi lånat en kompis lägenhet.

Februari bjöd på idel tråkigheter. Vi gjorde vår första FET (Frozen Embryo Transfer). I förberedelsen till den var jag på flera ultraljud här i London. Under ett sådant tappade jag ena delen till mitt favorithalsband. Ekollonet från Cornelia som jag fått av Mats. Det återfanns aldrig. Mer tråkigt är att jag på flera sätt försökt få tag i nederdelen via Cornelia (mailat, skrivit på hennes FB samt även fått hjälp av en vän som tittat in i hennes studio och lämnat mina kontaktuppgifter) men inte hört ett ljud tillbaka. Det hänger fortfarande där på halsbandskroken sorgligt halvt. Och det var väl inget bra omen för det där syskonförsöket. Det började med att jag höll på att missa planet hem till Sverige där vårt embryo höll på att tinas upp. Jag hann till slut. Men det spelade mindre roll då försöket misslyckades. Som om inte det var nog åkte vi för första gången i London in till akuten med dottern då hon gjort sig illa.

I mars botade jag och fina vännen Jeanette vinterbluesen med tre dagar i Paris! Tre alldeles fantastiska dagar. Mats fyllde trettio-nånting för sista gången och mina fina svärföräldrar var här och hälsade på och vi mös med afternoon tea.

April bjöd på sommarväder i London. Och kungligt bröllop. Men då flydde vi stan till Skottland tillsammans med kära vänner. Vi såg också rekordmånga blåklockor på Winkorth Arboretum.

Majs ena höjdpunkt var helt klart vår ”vuxenresa” till New York. Bara jag och Mats. Dubbel glädje var att vi hade det toppen, samtidigt som dottern hängde med några av våra bästa vänner och deras barn och det gick jättebra! Första gången hon sov borta hos någon som inte var hennes mor- eller farföräldrar.

Den andra höjdpunkten i maj var då fem av mina finaste tjejkompisar från Sverige kom hit och hälsade på och vi hade en galen helg med sightseeing, shopping, picknicks och party tillsammans. Det sämsta med att bo långt borta är att man ses så sällan. Det bästa är sådana här helger. För hur ofta nu för tiden när de flesta har jobb och familj får man tid att rå om sina vänner en hel helg?

Lika fin som våren var i London, lika trist var sommaren. Så när juni kom och vi lämnade landet för Sverige och sol var ingen gladare än vi. Skärgården mest hela tiden med fin midsommar och ett stopp i stan för ytterligare en Frozen Embryo Transfer.

Ett försök som i juli slutade med plus på stickan. Lycka! Vi for till västkusten och svärföräldrarna, vi hängde mer i skärgården, dottern blev med storsäng och vi gjorde massor av egen glass snudd på direkt från bärbusken.

I augusti fyllde dottern två, men strax innan det hann hon skrämma livet ur oss då hon satte en 2-pencare i halsen. Det var verkligen så att jag såg det värsta framför mig. Måtte vi aldrig behöva känna så igen. Betydligt trevligare var vår resa till Cornwall med mina föräldrar. Fyra härliga dagar då vi bilade runt, såg mycket fint och åt gott.

Sur september. Sur som i gravidcravings. Citronjuice och sura godisar stod på menyn. Jag upptäckte Wordfeud och jag måste ta tillbaka det där jag sa då. Att det vore roligare med en SAOL-variant. Nu när den finns tycker jag nog att den andra är bättre. För det mesta. Trist att man bara kan lägga till ett ”S” och få ett nytt ord i och för sig. Samtidigt som SAOL-varianten är väldigt strikt samtidigt som den tillåter fler förkortningar än den andra typen. Något annat jag gjorde för första gången var att lämna bajsprov. ”Another landmark” som läkaren uttryckte det. Tack och lov var min dryga veckolånga magåkomma inget allvarligt och bebisen mådde bra rakt igenom det hela. I slutet slog sommaren till igen. Den höll i sig till början av oktober och det kändes märkligt att hänga vid poolen i London den tiden på året. Märkligt men bra!

Oktobers stora grej var att dottern slutade sova på dagen. Det tog ett par veckor, men sedan somnade hon snabbare på kvällarna och sov längre om nätterna. Hon vaknar visserligen fortfarande och tassar upp i vår säng nästan varje natt men allt är ändå väldigt mycket bättre på sovfronten. Dottern fick också gå ut på sitt livs första trick-or-treat. Som en häxprinsessa!

I november slog bloggen besöksrekord. Nyheten om Zlatans bok släpptes och folk googlade ”Helena Seger blogg” som tokiga och hamnade då hos mig. Knasigt rekord. En närstående råkade ut för allvarlig sjukdom och skrämde mig halvt från vettet. Det hela slutade bra och verkar nu gå mot bättre än någonsin tidigare. Tack. I slutet av månaden plockade vi duktighetspoäng genom att börja handla julklappar. I november! Dottern som aldrig tidigare direkt knutit an till någon leksak blev plötsligt head-over-heals-förälskad i kompisen Nils docka. Så pass att hon till slut fick adoptera den i utbyte mot ett lejon Nils gillade. Vad dockan fick för namn? ”Nils bebis”…

December handlade om jul, jul, jul, jul, jul, jul, jul, jul, jul, jul och jul. Mamma, pappa och lillebror kom hit och firade med oss och vi hade en härlig vecka tillsammans.

Årets avslutades lugnt och stilla. Bara jag, Mats och dottern. God mat, sällskapsspel, På Spåret och Downton Abbey Christmas Special på datorskärmen och lite fyrverkerier på det. Dottern valde tacksamt nog att ta sovmorgon dagen efter till rekordtiden 09:30. Bra tajming för en gångs skull.

2012. Det vi ser mest fram emot är förstås att få träffa den här lilla krabaten:

3 responses to “Året som gick

  1. tjohoo va underbart år. Blev alldeles tårögd. Okej jag är ju lite kasslig men ändå :)

    • Söta! Ja det var överlag ett bra år! Tycker så många sagt att 2011 var ett bottennapp, men jag gissar att just du inte håller med mig där?! :)
      Hoppas du snart blir bättre!
      Kramar!

  2. Pingback: Året som gick | Queenstreet

Kommentera

