Kreolskans gryta

Bjöd på middag idag. Kerstin, Berno och Hans var här. Och jag och Mats förstås. Kreolskans gryta är en av mina favoriter, en relik sen sjuttiotalet berättade någon för mig. Själv vet jag inte mer än att den är enkel att laga och väldigt god, det här är vad du behöver till 4 personer:

600 gram fläskfilé 

3 starka korvar

3,5 dl matlagningsgrädde (jag brukar ta ett paket grädde 2,5 dl och 1 dl mjölk istället)

1 buljongtärning

1 röd paprika

1,5 dl syltlök

1,5 dl cornichoner

1,5 dl svarta urkärnade oliver

3 tsk mejram

salt och peppar

Gör så här:

Skär korv och fläskfilé i centimetertjocka skivor.

www.queenstreet.se kabanoss

Stek korven i en stekpanna, långsamt på mellanvärme så fettet svettas ut. Ta ur korven och lägg i en gryta. Bryn fläskfilén i korvfettet. Lägg den i grytan också. Häll på grädden (och mjölken om du väljer att blanda), tillsätt buljongtärningen, mejram och salt och peppar efter smak. Låt koka lätt i 10 minuter.

Skär paprikan i bitar, tillsätt den tillsammans med cornichoner, oliver och syltlök. Häll gärna i lite av syltlöksspadet också, blir bara ännu godare.

www.queenstreet.se burkar

Låt grytan koka 10 minuter till. Klart! Servera med ris och sallad.

www.queenstreet.se kreolskans gryta

Det är supersmarrigt. Och enkelt. Jag gjorde ett litet misstag idag bara, tog lättgrädde… Dumt. Den skar sig. Men det smakade fortfarande bra. Till efterrätt blev det glass och jordgubbar. Innan dom svenska jordgubbarna kommit tycker jag dom importerade funkar fint. Men jag brukar lägga in dom i lite sockerlag eftersom dom inte är riktigt lika söta som dom svenska. Koka bara upp 2 dl vatten med 1 dl socker och låt svalna. Skiva sen ner jordgubbarna i lagen och låt dra minst en timme. Man kan spetsa lagen med lite rom eller konjak också, inte dumt. Eller klippa i lite basilika, mynta eller citronmeliss.

www.queenstreet.se jordgubbar

Efter maten bänkade sig Mats och Hans i soffan framför Champions League-finalen. Själv tittar jag med halvt öga, bloggar och surfar lite samtidigt.

www.queenstreet.se Mats & Hans

Kommentera

