Jag experimenterar vidare

Hittade ett mellisrecept som jag efter lite ändringar testade. En slags kall frukt-gröt-yoghurt. Vera gjorde tummen upp och jag frös in resten. Idag provade vi den upptinade varianten och den slukades glatt den med, så jag kan med gott samvete säga att den går utmärkt att frysa in.

Till 8-10 barnportioner behövs:
2 söta äpplen
2 söta päron
1 dl havregryn
1 1/2 dl vatten
1 dl turkisk yoghurt
Kanel efter smak och behag

Skala och kärna ur frukten. Dela i bitar. Koka mjuk i en kastrull. Lägg under tiden havregrynen i vattnet och krydda med kanel. Låt ligga ca 10 minuter.
Häll av frukten och mixa eller mosa till slät puré. Blanda med havregrynen och tillsätt yoghurten. Klart!

Tack svägerskan Alexandra för tipset om turkisk yoghurt. Fetare och mildare än vanlig, Vera gillar! Den blandar vi glatt med frukt här hemma nu, vilket ju gör det lite ”matigare”. Fast det måste fortfarande vara mer frukt än yoghurt för att det ska funka för Vera. Annars vägrar hon. Bra ändå eftersom barn under ett år tydligen inte ska äta mat som huvudsakligen består av mjölkprodukter. Jag tror i och för sig det är viktigare vid frukost, lunch, middag än vid mellis.

2 responses to “Jag experimenterar vidare

  1. Usch nej nu fick jag dåligt samvete… Skulle ju ge dig receptet på risofrukten m kokosmjölk. Eftersom jag ju är så fruktansvärt dålig på att laga mat så måste jag leta upp tidningen receptet var i även om det var busenkelt 😉
    Imorgon kommer det!

Kommentera

