Soupe de Poisson

Jag fick lära mig något nytt av Jeanette i Paris. Något kanske alla testat, men som jag av någon anledning (trots flera besök i både Paris och på Bretagne, samt två hela somrar på Franska Rivieran) helt missat. Soupe de Poisson.

Så idag ville jag återuppleva lite Paris och laga soppan. Vid en googling märkte jag att det finns lika många varianter av soppan som det finns folk som äter den. Typ. Efter en gallring valde jag att ta lite från några olika recept utifrån vad jag hade hemma och hur mycket tid jag hade till mitt förfogande. Lallerstedt och grabbarna i Sveriges mästerkock skulle väl få rysningar av min färdigköpta buljong, men så står inte dom hemma med en ettochetthalvtåring heller. Den senare är svår att kombinera med fiskfondslagning från grunden. Dessutom tycker jag att det finns alldeles utmärkta fiskfonder och buljonger att köpa (eller så har jag bara sämre smaklökar än mästerkocksherrarna). Typ Knorrs. Haha. Och där kräktes väl Per Moberg lite i munnen. Typ.

Men från läskigheter till härligheter. Så här gjorde jag. Du måste testa!

20110411-204036.jpg

Soupe de Poisson på mitt vis, för fyra personer

Till soppan:

1/2 gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta, hackad
1 purjolök, hackad
300 gram blandad fisk (absolut inte finfisk, det är bara slöseri, jag tog en ”fish pie mix”)
1 burk krossade tomater
2 msk tomatpuré
1 liter fiskbuljong
Salt och peppar
1 lagerblad
1 nypa saffran
Några matskedar olivolja
Paprikapulver

Serveras med

Rouille:
4 msk majonäs
1 vitlöksklyfta, pressad
1 nypa chili
1 nypa saffran
Ev lite gurkmeja för den gula fina färgens skull

Bröd:
Gammalt vitt bröd
Någon matsked olja

Ost:
1 dl Gruyere (eller annan mild ost, hade Västgöta Kloster hemma själv och tog den), riven

Fräs lök, purjo och den hackade vitlöken mjuk i olja. Tillsätt tomatkrosset och tomatpurén och låt koka 3 minuter. Krydda med salt, peppar, saffran och lagerblad. Tillsätt fiskbuljongen och koka ytterligare 15 minuter. Lägg i fisken och sjud under lock i 15 minuter till. Fiska upp lagerbladet och mixa soppan slät. Strö över paprikapulvret.

Under koktiden blandar du till rouillen och penslar brödet med oljan. Grilla brödet i ugn 200 grader i 15 minuter.

När du äter soppan lägger du först en brödbit i botten av din soppskål, kletar på rouille och strör över ost. Sen öser du över soppan och väntar någon minut innan du äter så brödet liksom gojat till sig ordentligt.

Så gott!

8 responses to “Soupe de Poisson

  1. Mer mattips och recept Mikaela!! Jättebra med extratipsen på exakt vad och var du inhandlat och haft i från butikshyllorna i det här landet, så blir det extra lätt för mig att kopiera :). Gillade V? Gärna en ”specialflik” med ”barnfavoritrecept” oxå. I min handskrivna receptsamling kommer de sedan in som Mikaelas linssoppa, Mikaelas fisksoppa, Mikaelas…..

  2. Ja å en sak till, gillar oxå att du skriver hur det ska intas och med vad!!

  3. Mums!
    Det här blir det kanske i helgen!!!

  4. Var nog lite snabb, missade din text ovanför bilderna – HAHAHAHAHA!!! Jag tror också att Morerg kräktes 🙂 Men vi andra vanliga dödliga förstår precis 🙂

  5. Jan-Ove Gestranius

    Har en liten flaska (480 g) med nån ”röra” i och på etiketten står det Soupe de Poissons. Vår son hade fått den (och mycket annat) i en ”presentkorg” då han var i Frankrike på domaruppdrag inom fotbollen. Allting hamnade i mina händer till slut och jag har funderat lite över vad man skall använda flaskan till (allt det andra har även engelsk text). Innehållet i flaskan ser inte direkt aptitligt ut utan liknar mest nåt som man har fått ut efter ett stopp i diskbbänksavloppet. Vår dotter påstår att det är nån form av fisksoppa i flaskan och det stämmer väl då. Kanske man ändå borde späda ut innehållet (?) för det är rätt så trögflytande. Kanske någon kan tipsa om något om jag bara kunde få in en bild på flaskan.

    • Jag tror nog du kan äta den utan att spä ut, Soupe de Poisson ser ut ungefär så som du beskriver, haha! Rätt tjock röd-orange sörja helt enkelt. Men sagolikt god. Men lite bröd, rouille och gruyere!

Kommentera

