Anglepoise – en ljus idé

Nämen nu har jag loppat igen. Jag kunde inte låta bli att ta med en liten bit engelsk designhistoria hem från lokala loppistanten. En Anglepoise:

Tja… en lampa, tänker du kanske. Men titta på den. Se på den slicka och toppiga skärmen, jag älskar den!

Anglepoise-lampan såg dagens ljus (ljus, hehe – tjena Arne…) 1932 och var från början tänkt främst för industrin. Men när man märkte att folk ville ha den hemma designade man om och sedan dess har den sålts i multum.

Patentet togs av George Carwardine, men hans namn hör man sällan. Däremot talas det om Herbert Terry-lampor. Det för att Herbert Terry & Sons gjorde rackarns bra fjädrar. Dessa gjorde att Carwardine valde att licensiera produktionen av lampan till Terry.

Originallampan heter 1208, den man gjorde för hemmen två år senare fick namnet 1227. Många år senare, 1969 kom modell 75 (vilken i rätt färg och fint skick kan gå för flera hundra pund) med den här fina formen och 1989 förfinades den i modell 90 – den modellen jag hittat och som nu pryder vår sekretär här hemma!

2 responses to “Anglepoise – en ljus idé

  1. Ida Högberg

    Intressant! Och de senaste dagarna tycker jag mig ha sett ”din lampa” överallt, i fönster, på stan, i Plazatidningen jag fick av dig…ny kunskap för min del.

    • Visst är det lustigt det där, att man reagerar över något som finns överallt först efter att man uppmärksammats om det. Den är ju inte mycket att tänka på egentligen. Lampa liksom. Men jag gillar den!

Kommentera

