Haggis & jag

Jag har ju glömt att berätta. Jag har ätit Haggis! Skottlands nationalrätt. Något man skojar om för det låter så äckligt. Fårinälvor kokta i fårmage – mums… När vi var i där sa jag vid middagsbordet en kväll ”jag blir imponerad av den som beställer Haggis”. Och jag blev imponerad. Andreas kunde inte låta bli att anta utmaningen och beställde härligheten till förrätt.

”Vill du smaka” frågade Andreas. Instinktivt sa jag nej. För att sedan tänka, men när kommer jag få tillfälle att testa det här igen. This is it. Jag kommer ju inte beställa in det själv någon gång. Fårinälvor i fårmage… Men vet du. Det var inte så dumt! Faktum är att haggisen lätt toppade den trista skaldjurspatén jag fått på tallriken. Det smakade som… pölsa typ!

3 responses to “Haggis & jag

  1. Vilken utmaning! Snyggt jobbat!
    Jag är bland dom minst kräsna man kan tänka sig
    men frågan är om jag tillfälligt blev lite kräs(får)magad nu…
    Patéer gillar jag så detta vore synd att missa.
    Jag ska inte säga aldrig
    men först måste jag besöka Skottland
    eller en skotskt restaurang.
    Det är i alla fall ett resmål som ligger ordentligt högt på önskelistan.

  2. Har ätit haggis några gånger och tycker det är helt ok. Instämmer, påminner om pölsa.

  3. Pingback: Året som gick « Queenstreet

Kommentera

