Konst, eller bara konstigt?

Läser om fyraåringen som ställer ut på galleri i New York. ”Historiens yngsta proffskonstnär” skriver DN om Aelita Andre. Tavlorna går för så mycket som 60 000 kronor.

Bild lånad från humtum256.blogspot.com

Aelitas föräldrar är båda konstnärer, så det är väl inte helt omöjligt att hon ärvt deras konstnärliga ådra. Och jag kan ju inte konst sådär, så kanske att hon har en ”egen stil” som galleriägaren säger. Men… jag tycker nog det ser ut mest som just en fyraårings verk. Må vara en ovanligt konstnärligt begåvad fyraåring.

Anklagelserna om att utnyttja sin dotter för pengarnas skull avfärdar föräldrarna. De säger att alla pengar sätts in i en fond till Aelita, att användas då hon är vuxen.

Fast nämnas bör ju, att även om föräldrarna båda är konstnärer, verkar de inte vara ens i närheten av sin dotters framgångar. En snabb googling ger Aelita 195 000 träffar, mamma Nikka Kalashnikova genererar 6200 träffar (och på hennes egen hemsida står inget om hennes konst, bara ett par rader om att hon är dotterns manager) och skriver man in pappa Michael Andre får man visserligen upp 260 000 sidor, men ingen av de på de första sidorna handlar om just denne Michael Andre.

24 responses to “Konst, eller bara konstigt?

  1. Sådan här konst är ett hån mot konstnärer som faktiskt studerar i flera år för att lära sig om ljus, anatomi osv.

    Skräp.

    • Jag kan förstå att man reagerar så, men är dessa studier applicerbart på abstrakt konst, säger en lekman som jag som tycker just den typen av konst är… dekorativ men… ja du fattar va?

  2. Vart är världen på väg? Någon ”kännare” av konst fick för sig att det hon gjorde var bra, och då måste resten av konstvärlden tycka likadant. (För om man tycker annorlunda i dom kretsarna blir man snabbt utfryst)
    Det för f-n bara en 4-årig flick som tycker om att kladda med färger som alla (nästan i alla fall) andra 4-åringar. Inget ”geni” som någon förstå-sig-påare kläckte ur sig på nyhetrena igår.

    • Tänkte lite som du. Tänkte att om man gav ett barn tillgång till den tid, tillgång till material och uppmuntran denna tjej fått, hade då inte många åstadkommit vad Aelita gjort?

  3. Konstnärer agerar bara hinder för verken. Bara för att man studerat konst i hela sitt liv betyder inte det att man är duktig på att skapa stora konstverk själv. Tycker denna 4-årings tavlor håller fantastisk klass – hade tidigare kommentarer varit lika negativa om tavlorna var signerade Jackson Pollock? Antagligen inte.

    • Nja, jag tycker nog detsamma om Pollock är jag rädd. Att de är dekorativa, men jag blir absolut inte lika imponerad av en sådan tavla, vare sig det är Pollock eller Aelita Andre, som jag blir av en där man faktiskt kan utröna motivet. Med det inte sagt att jag inte skulle ha det på väggen och gilla det. Det skulle jag. Det har jag. Jag har min snart tvååriga dotters fingerfärgmålningar på väggen!

  4. Det gränsar till det som Homer Simpsons konst kallades för: ”outsider art”, dvs. konst målad av mentalpatienter, apor och liknande.

    Hur ska man värdera ”konst” som en 4-åring har gjort jämfört med konst från en etablerad, välkänd konstnär? Pollock har gjort några verk som verkar vara färgskvätt som har hamnat så på måfå, men han har också gjort annan konst, och tavlor vilka kräver mer organiserade tankegångar och faktiskt teknisk kunskap. Jag skulle slå vad om att Pollock kan teckna människor väldigt realistiskt, men att 4-åringen inte kan det.

    Och, ja… Hur ska man värdera en 4-årings konst? Vi får fråga oss vad en 4-åring har att säga? Hur mycket vet en 4-åring om världen? Samhället? Livet? …

    • Ja där har du en poäng. Jag skulle också gissa att Pollock kunde teckna realistiskt också, men det är mer tveksamt att denna fyraåring är en stjärna på kroki.

  5. Så vitt jag kan bedöma av det jag sett så är det bra. Påminner en hel del om det man kan se på gallerier ibland. Non-figurativt. Mest läckra färger i läckra mönster. Ibland tom saker man skulle kunna tänka sig ha på väggen om man hade ett modernt inrett hem.

    Någon frågade vad en 4-åring har att säga. Kanske bra mycket mer än många 35-åringar. Min tes är att de flesta konstnärer egentligen inte är så intressanta personer och har så mycket att tillföra – annat än möjligen fina bilder.

    Jag säger – hejja Aelita – bra jobbat.

    • Absolut bra jobbat. Och som jag skrivit ovan – absolut något jag kan ha på väggen. På samma sätt som jag har min dotters teckningar. Eller på samma sätt som en av mina drömtavlor är ett av de första datorgenererade konstverken – ett fabricerat mönster helt enkelt. Men jag skulle inte betala multum för det. Men det är jag som lekman det förstås.

  6. Jag tycker att det hon gjort är fint, oavsett ålder. Men så har jag också en kompis som ramat in SIN dotters jättefina målning och hängt på väggen i vardagsrummet – ser ut som värsta konstverket och hon var väl i ungefär samma ålder. Prova att måla och få till färger i någon slags harmoni – det är inte så okomplicerat som man kan tro. Att avbilda är ju iofs en förmåga att återge en bit av verkligheten, som ett fotografi, men att måla abstakt är förmågan att återge en känsla…

    Jag skulle inte ge 60 000 kr för hennes tavlor men jag skulle gärna ha en på väggen 🙂

    • Håller med. Det ÄR fint. Jag kan dock som du skriver, se att en annan fyraåring skulle kunna göra detsamma. Under rätt förutsättningar. Jag tycker det är väl saftigt med 60 000, och lite exploativt av föräldrarna att ens tillåta det hela. Det är ju inte första gången. Aelita ställde ut, men sålde inte, redan som tvååring hemma i Australien! Då skickade mamman in hennes konstverk anonymt och tydligen ska galleriägaren blivit rätt arg när han fått veta sanningen. Det säger en del tycker jag…

      • Att föräldrarna (eventuellt) drillar eller åtminstone exploaterar dottern är en fråga för sig – om DET tycker jag inte!!! Påminner om den lilla pojken alla pratat om på sistone (dokumentär för ett par veckor sedan om en liten kille i Indien vars föräldrar lät honom springa maraton – såg den inte själv). Det blir alltid fel när det är föräldrarnas önskningar som driver barnen till det extrema – har nämligen svårt att se en 4-årings motivation eller drivkraft till att göra fler än ett par tavlor. Hon blir nog INTE konstnär när hon blir stor gissar jag. Hon ska ju leka och ha roligt, eller har jag missat något?

  7. Pingback: På våra väggar | Queenstreet

  8. Hon har säkert roligt när hon målar tror jag, och många fyraåringar som haft den tillgången till material och uppmuntran skulle säkert släppa ifrån sig fina verk.
    Men om det är så att föräldrarna pushar henne är det en annan sak. Den där dokumentären har jag missat. Den har det inte pratats om här. Det låter ju helt galet!!!
    Kram!

  9. Jag tycker att tavlorna är fina och att det är enastående begåvat av den unga flickan att måla så fina tavlor! Om professionella konstnärer känner sig kränkta är de nog helt enkelt inte tillräckligt begåvade för då skulle de klara av att producera bättre verk… Känner själv vuxna konstnärer utomlands som målar i en liknande stil och kanske finns ytterligare djup i deras verk men det förtar verkligen inte att den här unga tjejen har skapat väldigt fina verk! Jag är imponerad!

  10. Detta är ett hån mot de som verkligen kan teckna/måla

  11. Jag ser inget att bli upprörd över, Hon har föräldrar som är konstnärer har tillgång till material förebilder och uppmuntran. Det behöver inte vara nått drama för att bilderna har hamnat på galleri eftersom föäldrarna antagligen också har sitt umgänge i branschen,

    Teknik, kunskap, placering i eller mot en tradition men också rå talang och oförstörda sinnen kan skapa konst som är unik och berör många.

  12. Flera säger att de inte skulle betala 60.000 spänn. Men hallå – hur många här skulle betala 60.000 spänn fär något nymålat konstverk över huvud taget.

    Flera säger att det är hån mot riktiga konstnärer att kalla en liten tjejj som inte kan teckna/måla ordentligt för konstnär. Det har en viss poäng. Det är som att kalla någon som inte kan spela musik men som kan få ett piano att låta intressant för musiker. Men man utgår då ifrån att en vuxen konstnär kan teckna. Är det så?

    När det gäller att ha något att berätta. Hmmmm … man behöver inte beskriva vad som hänt … det kan räcka med fantasi. Om en 50-årig man säger att det han målat visar hans traumatiska uppväxt eller att en 4-åring säger att hon målat hur myror springer. Tja inte vet jag – vilket är mest konstnärligt?

  13. Konsten i det hela är att så kallade konstkännare i stort sätt är idioter, det gör inget om det är en apa, en fyraåring eller om någon har trampat i bajs, får en känd gallerist för sig att det är konst så köper folk vad som hälst. Konst styrs till stor del av att konstnärer och gallerister samarberat i att skapa ”hypes”, ni kommer alldrig få se en fyraåring vars föräldrar inte är konstnärer få sälja konst för dessa priser, äns inte om hon skulla vara mycket ”bättre” konstnär; hur man nu egentligen avgör det.

  14. Om nu alla konstnärer vore så angelägna om att ”berätta något” med sina verk, så vore det väl en bra idé att börja skriva böcker istället.

  15. Kul att du skriver om detta. Nu är det ett tag sedan men jag vill dela med mig av en paralell.

    En av de största svenska akvarellmålarna, Arne Isacsson, arbetar abstrakt och ägnade många av de sista åren av sitt liv åt ”monotypier”. Det är akvarellfärg som tillåts röra sig slumpvis genom tunna papper. Han har själv sagt att det konstnärliga i processen handlar mycket om seendet, att hitta vad som är bra…

    Aelita är bra på att kladda med färg och bygga ”dionosurieröar” eller ”afrika” genom att placera ut leksaker i färgen… Men det är hennes föräldrar som döper konstverken till saker som ”nebulosa” och ”pangea”, samt väljer ut vad som är bra, det är jag säker på.

Kommentera

