Min sommar stavas ”Timbuktu”

Nej jag ska inte dit. Men jag kan bara hålla med DN:s recensent Nanushka Yeaman. Timbuktus nya platta är riktigt bra. Svenskans Stefan Thungren tycker den är proffsig, men att det är för bekant, att den inte ”genererar den omvälvande effekt som de första albumen gav” och ger skivan fyra av sex möjliga tärningsprickar.

Själv är jag glad att han är tillbaka Timbuktu. Att han inte längre är en Peps-Persson-kopia eller vad det nu var han försökte med skivan En high 5 och 1 falafel. Att han är T-i-m-b-u-k-t-u igen med nya Sagolandet. Den har stora chanser att bli mitt sommarsoundtrack. Älskar hans formuleringar (till skillnad från Expressens Anders Dahlbom som anser att det är ”för mycket rim utan reson”). Det här är fem-i-tolv-valsen-på-klippans-kant. Bom-shackatack. Min kropp är byggd på blommig falukorv och Jenka. Från första singeln:

 

Fast det är klart. Ingen av låtarna kommer riktigt upp i samma klass som min absoluta Timbuktufavorit, en som ligger bland mina all-time-favorites:

 

Och när vi ändå pratar Timbuktu och grymma låtar. Den här där han hörs utan skånska, på engelska, med Looptroop, är sjukt skön:

8 responses to “Min sommar stavas ”Timbuktu”

  1. Det är inte svårt att bli fullkomligt förälskad i den killen, Timbuktu kan det där med musik!

  2. Nä, lite för skränigt.
    /Tant

  3. Jag är lite kär i Timbuktu. Såg honom hos Plura – du vet, där i köket 🙂

    Underbar!

    Jag gillar ju ”Botten is nådd”, den är så avväpnande på något sätt.

  4. Här är en till som diggar Timbuktu. Har du sett att han är en av årets sommarpratare i P1?

  5. Pingback: Bättre prat i år | Queenstreet

Kommentera

