Skämmigt?

Jag behöver nya skor. Jag är hemma med liten V om dagarna. Alternativen är 1. Ta med liten V på skojakt. 2. Välja skojakt framför familjemys och gå själv under helgen.

Jag valde ettan. I fredags. V älskade att springa runt i köpcentret och provade sen varenda dojja i affärerna. I den sista började hon tackla av lite och jag satte henne med en film i min iPhone till jag var klar. Sen fick hon kolla klart medan jag körde vagnen till en bänk där hon fick lunch. Sen somnade hon i vagnen på väg hem.

Bild lånad från nydailynews.com

Hon tittade i 20 minuter kanske. Inget fel med det. Tycker jag. Men. Så sant som det var sagt. Jag skämdes. Inte för att jag tyckte jag behandlade min dotter illa. Utan för vad andra skulle tycka. Jag föreställde mig att de tittade snett och tänkte ”jaha, där går hon och bara tänker på sig själv medan det stackars barnet får sitta och titta på film, sicken barnuppfostran, sådär gör hon nog jämt”.

Som att de skulle ha tid att bry sig. Som att jag borde bry mig om det skulle vara så att de brydde sig. Det borde ju räcka med att jag vet att det här är något som inte händer ofta, att det är något som är bäst för både V och för mig, och något som gör att vi kan ha familjehäng hela helgen alla tillsammans. Men som den där sociologen sa under debatten jag var på förra veckan. ”Din uppfostringsmetod är idag synonym med hur du är som människa.”

Nästa gång ska jag (försöka…) skita i vad andra tycker och bara tänka att det räcker med att jag vet att jag gör det som jag tror är bäst för mitt barn.

Om jag kom hem med några skor förresten? Nope. Hittade ett par fina och sköna men med en prislapp som behöver sugas på en stund…

11 responses to “Skämmigt?

  1. Ida Högberg

    Men ibland får man oxå göra det som är bäst för sig själv, utan att barnet mår det minsta dåligt av det.

  2. mmmm en annan bra anledning till att jag borde bli med Iphone 😉 Förstår din känska. p tjatade till sig en klubba på morgonkvisten i affären härom dagen och jag tyckte allt att folk tittade på mig. Klubba på morgonen fyskäms på den trötta mamman.

    • En klubba på morgonen? Ja fy på dig! 😉 Köp en iPhone kära du, köp. Du kommer inte ångra dig. Där finns fina pedagogiska appar för barnen också. Och kuliga för oss vuxna. Ebay t ex! 😉

  3. Inte lätt det där, men det är nog bara till att öva 🙂

  4. Var inte så hård mot dig själv vännen. Du är en underbar mamma och gör det bästa för V så försök släpp på vad andra tycker (vet att det är assvårt…). Förresten så har vi nog alla små knep för att få ihop det och kanske var det så att många tittade och tänkte varför kom inte jag på den idén när de såg V och dig:).

    Mitt erkännande… Jag tröttnade på att Molly alltid rullar sig i leran när jag vattnar på odlingslotten så jag tog med den bärbara DVD:n idag så hon kunde se på Saltkråkan under tiden. Behöver jag säga att jag fick många kommentarer? Vilket jag också hade väntat mig… Alla trodde hon googlade (ehm en tvååring???) och såg lite sura ut, men när jag sa att det var Tjorven så kom de fram och tittade och tyckte det var en lysande idé.

    Kramar

    • Haha, menar du på allvar att de trodde att Molly satt och googlade? Det är ju hysteriskt roligt! Tjorven istället för lerrull låter däremot mycket sunt. Kram!

      • Ja visst är det helknäppt att tro att en tvååring googlar, men jag ska kanske tillägga att de som kom fram var 70+ och hade förmodligen inte koll på vissa saker ;).

  5. ”Förstabarnsmamma” säger jag förståsigpåigt. Man släpper mer och mer på sånt med två. Hade oxå hårda godisförhållningsorder, extremt könsneutrala kläder och mer trä än fulfärgad plast i leksakerna. Men man taggar ner och fokuserar på det viktiga med fler barn. 🙂 Iphone – film låter bra – skor till modern = glad mamma!

    • Jag tror du förstårsigpåar mitt i prick! 🙂 Skönt att höra att man taggar ner. Inte för att jag nojjar själv över att jag gör det. Jag är rätt övertygad om att jag gör rätt val. För det mesta. Det är det där vad andra ska tycka… Larv såklart, men dags att släppat!

Kommentera

