Bättre prat i år

Åtminstone på pappret. Förra året blev jag besviken när P1 offentliggjorde sina sommarpratare. Och mycket riktigt är det lite jag minns från förra sommaren. Å andra sidan var V i en ålder som inte riktigt tillät tidigare somrars soffliggande efter lunchen med P1 i öronen.

Denna sommar hoppas jag lyssna mer. Det är V:s sovtid. Än så länge… Och listan i år bjuder på flera åh-det-vill-jag-höra-tillrop:

Mark Levengood – lite publikfrieri, men alla som hört hans kåserier i Godmorgon Världen förlåter det. Han är en sagolik talare.
Timbuktu – Gillar ju honom som bekant och är nyfiken på mannen bakom. Jag hoppas han berättar. Jag har intervjuat honom vid ett par tillfällen och har han känts väldigt genuin, öppen och uppriktig. Men det kan ju även vara god mediaträning.
Maria Wetterstrand – Det är något visst med henne. Finns den jordnära karriäristen på riktigt?
Dilsa Demirbag-Sten – Har alltid något intressant att säga i sina krönikor och jag hoppas hennes sommarprat blir som en endaste lång sådan.
Carl Bildt – Det prat jag ser mest fram emot. Följ hans Twitter du med så förstår du varför. Det finns en skön humor där mellan raderna, mellan allvaret, som jag tror kan göra sig en sommareftermiddag i radio. 
Jan Carlzon – Ja hur var livet som företagspamp på åttiotalet, och hur går man från SAS till CDON? 
Barbro Lindgren – Vad vet man egentligen om denna författarinna till (bland m-y-c-k-e-t annat) Maxböckerna? Jag vet ingenting. Men jag vill veta mer!
Leif Mannerström – Före Sveriges Mästerkock var jag väl föga intresserad av honom. Men efter det programmet kan jag tänka att han kan vara rätt underhållande, för han var den som fick mig att både skratta och faktiskt gråta under programmet (ja han stod ju där och bölade själv när någon blev utröstad och sånt smittar av sig…). 
Alice Bah Kuhnke – Från Disneyklubben till generalsekreterare och numera CSR-chef. Kanske inte den banan man trodde hon skulle ta när man såg henne presentera Piff och Puff i en Musse Pigg-soffa. Men kanske den banan hon hela tiden föreställt sig?
Patrik Sjöberg – Har alltid gillat honom. Efter Mästarnas Mästare än mer. Men kan det bli ett seriöst program med tanke på allt som uppdagats den senaste tiden? (Mats ville att jag skulle sätta Sven Nylander på listan också, helst efter Sjöberg och föreslå att de skulle diskutera vem som dragit längst lina…)
Leif GW Persson – Tar med honom istället för ovan nämnda Sven för husfridens skull. GW är Mats idol och jag tycker också han har en rätt skön stil. Bara det att han när Resumé frågade vad han skulle tala om svarat ”det har jag ingen aning om (…) men att det kommer handla om brott i någon form är nog inte osannolikt, med tanke på min bakgrund” bådar gott.

Vem vill du lyssna på?

5 responses to “Bättre prat i år

  1. Skaplig lista, bra blandning

  2. Jag ska lyssna på Ubah Musse! Hon har precis turnerat med oss i ”Vem sover inatt?”

    Patrik Sjöberg, Leif Mannerström och Timbuktu är tre andra jag nog också kommer lägga örat vid 🙂

  3. Åh, jag måste försöka hinna lyssna massor i år!

  4. Timbuk – Me like!
    Dilsa – Håller med dej – hon är intressant, jag fastnar alltid och vill läsa mer. Borde läsa mer. Vill höra!
    Maria – Ska bli spännande.

    KRAM

  5. Fredrik Gertten!

    Han som gjort filmen Bananas och blivit stämd av Dole
    http://www.bananasthemovie.com/

Kommentera

