Handen på hjärtat

Gör du det? Betalar TV-licens?

Om du inte gör det. Är du då sådär nervös så fort det ringer oväntat på dörren? Svamlar du en massa dumheter när de ringer och frågar? Kommer med onödigt komplicerade bortförklaringar till varför du faktiskt inte har TV? Ja, jag talar av egen erfarenhet… Sa en gång ”alltså jag hyr ju min kusins lägenhet och bor bara här på veckodagar, hon är här på helgen och jag vet inte om hon har TV men jag har ingen, blablablabla…” Som om att kusinen då på helgen skulle komma bärandes på en TV och i så fall betala…

Om du inte gör det kan du nog sluta oroa dig. Oddsen att just du skulle åka dit är rätt slimma. Läser att Radiotjänst förra året polisanmälde… ja hur många som struntat betala tror du anmäldes? Svar nedan.

Bild lånad från tekniskamuseet.se

3000 sa Mats. Det var fel. Tokfel. Svaret är… Fyrtioen! Och av dessa fälldes en endaste som dömdes till böter.

5 responses to “Handen på hjärtat

  1. Daniel Lundin

    Jobbigt att vara just den personen…

    • Haha, ja föreställ dig att få böter, tänka att ”jaja, shit happens, jag är väl inte den enda, det var något jag fick räkna med kunde hända då jag struntade i att betala” och sen läsa tidningen och inse att man var den enda personen på hela året som åkt dit! Snacka om oflyt…

  2. När jag var fattig student ”prioriterade jag bort” (prioritera känns inte som rätt ord i det här sammanhanget men…) kostnader som jag inte tyckte att jag behövde, däribland TV-licens. Jag prioriterade inte bort TV:n alltså utan bara avgiften 😉

    Jag fick i slutet av mina studier påhälsning av Radiotjänst men hade som tur var ett telefonsamtal och kunde säga att jag var upptagen, när han (Radiotjänst-killen) kom tillbaka öppnade jag inte – jag fick ett litet ”hotbrev” i inkastet istället och blev jättenervös! Efter det betalar jag, om inte annat så för att kunna sova gott om nätterna 🙂

  3. Vansterwiki

    Böterna på 700 är lägre än ett halvårs avgift. Efter ett halvår eller så avanmäler man helt enkelt och om man klarar sig ett halvår till har man ändå gjort en vinst. Men att verkligen bli dömd verkar vara extremt svårt – så skit i att betala, det är ju riskfritt.

  4. För mig är det en självklarhet att betala tv-licens. Man måste ju bidra till ett brett och kvalitativt utbud i radio och tv – public service.

    Inkludera avgiften i skatten, säger jag.

Kommentera

