Vad är detta?

I en badvik på ”vår” ö i skärgården har det så länge jag kan minnas funnits små vita och (få) svarta pärlor i sanden. Dessa samlade alla barn som små. Jag vill minnas att vi kallade dom för oljepärlor och gäster jag tagit dit har alla förvånats över dessa små skatter. Men ingen har vetat vad de är. Till för ett par veckor sedan trodde jag de bara fanns här. Men så en dag på stranden i Haverdal såg jag likadana. Alltså, i hopp om att DU vet, vad är de egentligen?

3 responses to “Vad är detta?

  1. Sorry men jag har ingen aning. Har dock spenderat mina barndoms somrar på stranden i Haverdal men aldrig sett dessa och jag är och var lite av en grejletare. Nyfiken att se om någon vet.

  2. Jag tycker att det ser ut som det granulat som olje/plastindustrin använder när de tillverkar olika plastartiklar. Ligger det någon sådan fabrik i närheten?

    • Nja inte såvitt jag vet. Det här är alltså en bit ut i skärgården… Och det konstiga, tycker jag, är att de verkar finnas en outsinlig källa av dessa små plastbitar. Jag menar, det har plockats sen jag var liten. Minst! Och där finns massor än!

Kommentera

