Det var det där med telefonoperatörer…

Efter ett år av fram-och-tillbakaresande mellan London och Stockholm har jag insett att jag inte utnyttjar mitt mobila bredband fullt ut. Jag tyckte därför det vore smart att byta mitt fasta abonnemang mot ett kontantkort.

In i närmsta 3-butik ”tyvärr, du måste ringa kundtjänst”. Ringer kundtjänst. Väljer ”avsluta abonnemang” och får till svar ”det är för närvarande över 20 minuters väntetid”. Undrar stilla om väntetiden varit densamma om jag valt ”skaffa abonnemang”.

Kommer efter nästan en halvtimme fram och får veta att min önskan är omöjlig att uppfylla. Först måste jag avsluta mitt abonnemang, betala mina tre uppsägningsmånader, sedan kan jag skaffa ett kontantkort.

Dessa stelbenta regler. Precis som tjafset jag hade med Telenor för ett år sedan.

”Kan jag hjälpa dig med något mer” frågade den kundservicetjejen. ”Ja, vem kan jag kontakta för att få berätta hur knäppt jag tycker det här är?” Kundombudsmannen. Via mail.

Sagt och gjort. Nu väntar jag på svar:

Jag har under flera år haft ett abonnemang för 3s mobila bredband. Jag har varit mycket nöjd med det, därför vill jag gärna fortsätta som kund hos 3 även om jag nu tillfälligt flyttat utomlands. Jag ringde därför 3s kundservice för att byta mitt fasta abonnemang till ett kontantkort jag kan använda då jag är hemma i Sverige och hälsar på. Jag fick veta att det inte går. Att jag först måste säga upp mitt fasta abonnemang, betala de tre uppsägningsmånaderna och sedan skaffa ett kontantkort (alternativt ha dubbelt bredband i tre månader). 
Jag måste få meddela att jag tycker detta är oerhört dumt. Eftersom jag inte anser mig värdesatt som kund kommer jag naturligtvis, när de tre uppsägningsmånaderna fortlöpt, vända mig till en annan operatör för mitt kontantkort. En operatör jag med allra största sannolikhet sedan kommer teckna ett fast abonnemang med när jag flyttar hem igen.
Så vinsten för 3 är tre månaders betalning. Förlusten är en trogen kund som hade stannat kvar om 3 bara varit lite flexibla i sin hantering.
Jag ser fram emot ett svar och en förklaring på varför reglerna inte kan tillämpas efter tillfället.
Med vänliga hälsningar

2 responses to “Det var det där med telefonoperatörer…

  1. daniel Lundin

    ondska personifierad…

  2. Pingback: Hej då 3, vi ses INTE igen | Queenstreet

Kommentera

