Värsta skräcken hittills

Vera har en kassaapparat med leksakspengar. När Mats skulle byta blöja hade hon, utan att han märkte det, tagit med sig två pengar i handen. Plötsligt började hon hosta och hade svårt att andas. Jag råkade gå förbi och Mats skrek. Vi tog ut henne, dunkade henne i ryggen, höll henne uppochner och till slut. Till slut kom den ut. En tvåpencare. En rätt stor peng alltså.

Jäklar, rent ut sagt vad rädd jag var. Och det hemska är att det enda jag tänkte på var Martin Frösts sommarpratarprogram. Hörde du det? Vi hörde delar av det. Han är en världsberömd klarinettist, men det jag mindes var inte något om hans stora konserter. Utan det var om hans dotter. Om när hon satte i halsen så allvarligt att de fick ringa ambulans. Det var så illa att han och hans fru nästan gav upp. Han berättade det så gripande att det för evigt kommer finnas med mig. Särskilt nu. Lyssna du med.

Ett litet PS. När jag gick min radioutbildning sa man alltid att ”bra radio, det är när man får någon som är på väg till jobbet att sitta kvar i bilen bara för att lyssna klart på det där man pratar om”. Så var det för oss när vi hörde om Martin Frösts dotter. Vi hade stannat för att handla glass, men var tvungna att sitta kvar för att höra hur det skulle gå. Bra radio alltså.

10 responses to “Värsta skräcken hittills

  1. Å fy så hemskt! Min dotter, ett år, satte i halsen i somras och det tog ett bra tag innan vi fick upp det. Det var som att tiden stannade, jag skakade i hela kroppen ett bra tag efteråt. Det har varit en av mina värsta farhågor med att ha små barn. Men oftast går det ju bra. Vågar inte lyssna på hans berättelse ens, men tack ändå för tipset.

  2. usch vad hemskt! stella satte i halsen när hon var mindre. jag blev nästan handlingsförlamad, så rädd blev jag. som tur var var grannen hemma hos oss, och var handlingskraftig för två.

    • Ja det minns jag att du berättade. Jag reagerade inte så starkt då, för det var innan lilla V. Men nu kan jag verkligen förstå paniken… Konstigt det där, att det är så svårt att sätta sig in i en del situationer till 100% innan man själv har barn…

  3. Riktigt riktigt obehagligt! Usch, kan ni inte lägga undan de där småpengarna ett bra tag? Kram

  4. Ja fy vad otäckt! Jag är gravid i vecka 38 nu och under mina pw med stavar lyssnat på flera av sommarpratarna i efterhand. Martin Fröst var inte en av de som jag hade planerat att lyssna på men den dagen han pratade så tog det program jag lyssnade på under min timmespromenad slut efter dryga 30 minuter. Satte igång direktsändning på radion istället för att välja något annat och kom in precis när han börjar berätta om:
    ”en tisdag då han och dottern satt i soffan och kollade Pippi och åt russin….”

    Jag blev helt tagen och grät hejdlöst, ala Helena Bergström, med lurar i öronen och stavar i händerna.

    Har en son, Trent, snart 2 år hemma och då är det som om hela ens väsen sätter sig in i det som hände dem och man ser sitt eget barn framför en.

    Fy f-n vad läskigt! Det sitter kvar, och kommer för alltid att göra det.

    Vilken ofantlig tur att det gick bra för er och Vera. Fy så otäckt!
    Nu måste jag gråta en skvätt till ;(

    /Linda

  5. Pingback: Året som gick « Queenstreet

  6. Pingback: Vad jag gjorde istället | Queenstreet

Kommentera

