Tänker jag fel?

Sjukvården i England, det vill säga den vi mött, har varit bra. Vi har en toppen husläkare som alltid fixar tid snabbt och alla besök är gratis. Men som med all annan byråkrati i det här landet brister det lite i hanteringen mellan olika instanser. Tycker jag. Och det tycker även de som jobbar. Tror jag. Eller tänker jag fel?

Låt mig ge dig ett par exempel. Jag gick till min husläkare för att få remiss att göra ultraljud. Hon fixade och sa ”med tanke på hur långt in i graviditeten du är (man måste göra just det här ultraljudet senast i vecka 13) så hör de av sig till dig inom två veckor. Men om de inte gör det, så ring mig”. När vi idag var på ultraljudet, det som ska mäta riskerna för att knyttet kan ha Downs Syndrom, sa man ”om risken är förhöjd ringer någon inom fem dagar, annars får du ett brev på posten inom två veckor. Men om du inte får det, ring oss”.

Det är det här om det inte blir så som överenskommet som stör mig. För att det många gånger blir så. Att det inte. Jag uppfattar denna om det inte som att de själva är medvetna om denna brist i hanteringen. Varför skulle de annars säga så? Medan Mats. Positiva Mats säger, ”men det är väl bra att de säger vad man ska göra om det går fel, det skulle man ju aldrig göra i Sverige, då sitter man där och undrar istället”.

Kanske borde jag tänka så istället. Fast jag tänker ändå. Att om det nästan aldrig händer. Då behöver man heller ingen om-inte-förklaring. De få gångerna får man kanske reda sig själv.

3 responses to “Tänker jag fel?

  1. Jo men du vet ju från oss andra att de snarare aldrig än sällan ringer tillbaks. Det är inte Mats insat i, ännu.

  2. Så värdo att man inte får siffran direkt. Det är ju bara att mata in i ett dataprogram på plats…..som i Sverige 🙂

Kommentera

