Brittisk husman

På puben väljer jag ofta Fish Pie. ”Fiskpaj, blä” tänkte jag när jag bodde här första gången. Men sen lärde jag mig. Fish Pie är helt enkelt en fiskgratäng. Och allt som oftast en vansinnigt god sådan.

Så för ett tag sen bestämde jag mig för att försöka själv. Så att vi när vi flyttar härifrån kan ta med oss något hem. Där finns tusen och tusen olika recept på Fish Pie, från basic till riktigt posh. Jag tog lite här, lite där, och fick till slut ihop något riktigt gott. Till och med lilla V åt ett par tuggor (vilket är ett oerhört gott betyg från tvååringen som numera bara säger ”tytteom” (tycker-inte-om) om allt hon inte provat tidigare och vägrar ens smaka). Testa du med. Receptet räcker till två vuxna och en liten, alternativt två väldigt hungriga vuxna:

300 gram blandad fisk i bitar (här kan man köpa färdiga ”fish-pie-mixer”, i Sverige kan man säkert gå till fiskdisken och be att få lite kantbitar, för finfisken spar man till annat)
1 gul lök, finhackad
1 selleristjälk, finhackad
1 morot, finhackad
2 lagerblad
5 dl mjölk
1 msk mjöl
50 gram smör
4-5 potatisar av mjölig sort (typ King Edward)
2 dl riven ost
Salt och peppar

Sätt ugnen på 200 grader. Skala potatisen och skär den i bitar. Koka. Lägg under tiden fisken, grönsakerna och lagerbladen i en kastrull. Häll över mjölken. Sjud till fisken är klar. 
Ta upp fisk och grönsaker (släng lagerbladen) och lägg i botten av en ugnsfast form. Häll mjölken i en bunke. Smält hälften av smöret i kastrullen, rör ner mjölet följt på mjölken fisken kokat i. Koka upp till en lagom tjock sås. Häll i 3/4 av osten. Smaka av med salt och peppar. Häll såsen över fisken och grönsakerna i formen.

Mosa potatisen med resten av smöret. Skopa den över fisken. Se till att den blir som ett lock. Inga hål. Strö över resten av osten. In i ugnen ca 30 minuter.
Om man vill kan man ju alltid festa till det med någon näve räkor också, eller kanske lite ärtor. Det hade jag gjort om jag haft några hemma!

One response to “Brittisk husman

  1. Pingback: Farmers Market och gungeligung | Queenstreet

Kommentera

