Oj vad smart!

Vi har äpplen och bär vid stugan i Småland. Av naturliga skäl (det är långt från London…) har vi de senaste två åren inte kunnat göra mycket av dom. Och det gör lite ont i mig. Det är sådant slöseri. När jag pratat med andra om detta säger många ”men orka… vi gör verkligen inte av med all vår frukt i trädgården” eller till och med ”vi plockar ingen av vår frukt”.

Och så är det ju. Folk är olika. En del gillar att sylta och safta, andra gör det inte (jag hamnar väl mittemellan, tycker inte att det är dökul, men nöjet att äta min egna sylt som jag vet vad den innehåller överväger träligheten).

För att sammanföra dessa båda finns nu Fruktförmedlingen. En Facebooksida där man kan posta inlägg om var och vad folk kan komma och plocka i din trädgård. Så oerhört enkelt och så fantastiskt smart!

Inspirationen hämtades från Gävlebon Per-Olof Erickson som redan för fem år sedan startade en fruktförmedling per telefon. ”Varje gång jag cyklade igenom villaområdena här såg jag hur det drällde av frukt som ingen tog hand om. Det kändes som ett enormt slöseri att den bara ruttnade bort, medan folk som saknar äppelträd handlar frukt i affären från Brasilien och Argentina” säger Per-Olof till DN.

7 responses to “Oj vad smart!

  1. Camilla Orreving Toniolo

    Ah! Sadant tycker jag om! Synd att även vi har rätt langt till smaland, annars hade jag akt dit och plockat. 🙂

  2. Gillar…fast jag vill äta direkt, blir inte mkt syltning och saftning, möjligen äppelmos som bara är att koka samman.

  3. En sån himla bra idé! I Göteborg finns det även några som numera plockar frukt på offentliga parker osv som ingen annars tar till vara på.

    • Det var inte dumt det heller!
      Du förresten, vad lustigt att du skriver här. Jag hittade nämligen till din blogg från en annan (minns inte nu) för bara ett par dagar sen! Gillade och bokmärkte bland annat sötpotatisbollarna för att testa till mellis till liten. Lämnade inget avtryck dock, det ska jag göra nästa gång. Lovar! Finfin blogg har du! Bra recept och vackra vackra bilder!

Kommentera

