Jag – en Alfapetpuritan?

Ja enligt DN. De skriver om Wordfeud (som jag, precis som 700 000 andra svenskar fastnat för) och hur sk Alfapetpuritaner kritiserat spelets ordlista. Och jo, jag är en av dom. Jag störs av att jag inte vet vad jag kan och får lägga. Hur får jag böja? Hur som helst, har svaret blivit allt som oftast då jag provat.

När jag läser reglerna för Alfapet inser jag dock, att det kanske är jag som har fel. Litegrann. För där står ”kom överens om vilka böjningsformer som ska gälla för orden”. Så det är väl bara jag och de jag spelat med som haft överenskommelsen – inga böjningar.

Däremot står tydligt att förkortningar inte är tillåtna. Något Wordfeud är rätt frikostiga med. Ibland. TV och CD är t ex okej, däremot inte AB…

”Använd SAOL om ni är osäkra” står det vidare i Alfapets regler. Något som är svårt i Wordfeud då de använder en annan ordlista. Varför? SAOL vill tydligen inte vara med i leken. Trist tycker jag. För nu har jag ju nobbats för ord som ör, zen, ina, sauna och brax. Däremot fick jag, märkligt nog, okej för pints…

4 responses to “Jag – en Alfapetpuritan?

  1. Miss Upsey Daisy

    Måste testa. Det verkar som ”hela världen” spelar nu!

  2. Det sjuka är att ibland går engelska ord hem. Det blir ju lite dumt.

  3. Pingback: Året som gick « Queenstreet

Kommentera

