Artighet, tack

I England är man artig. Väldigt artig. Säger excuse me, please. Ursäkta mig är du snäll. Kaka på kaka. Men vad gör det? Hellre för mycket än för lite. Det kan nämligen störa mig i Sverige. Att folk inte är artigare. Hur svårt är det att säga tack när man fått hjälp i affären, eller hej då när man går från fiket? 
Var och handlade mjölk nyss och blev stoppad av en tjej runt 20:

Excuse me, you don’t happen to have a lighter?
No, sorry.
Don’t worry darling, I’ll just ask someone else.

Nu vill inte jag låta som att jag är hundratvå och klaga på dagens ungdom. Men när tror du den ordväxlingen sker på svenska gator?

PS. Ja det här darlingandet är ju en sak för sig förstås. I början när jag bodde här tog jag väldigt illa åt mig när taxichaufförerna sa ”darling” till mig. Men när även tanten i närbutiken kallade mig det fattade jag. Det är inte älskling i sig man menar, det är bara ett vänligt uttryck.

4 responses to “Artighet, tack

  1. Men gud vad fint! ”Don’t worry darling …”. Tänk, det behövs så lite ansträngning för att vi alla ska må lite bättre och vara lite gladare.

  2. Tycker som du, även om jag ocksâ känner mig lite gammal när jag pâpekar detta, samt drillar min barn att hälsa och tacka i olika sammanhang. Här i Frankrike är folk ofta artiga, man hälsar och tackar när man kommer in nâgonstans, t.ex i en affär. Visst kan det vara ytligt men jag tycker det vittnar om en viss uppfostran. I Sverige stirrar mânga pâ mig när jag gör sâ (av fransk vana!). Men ett vänligt uppförande leder oftast till vänligt mottagande. En gâng stoppade en gammal dam mig pâ gatan här i Versailles, hon ville tacka mig för att jag hälsade sâ vänligt pâ henne varje gâng hon mötte mig – hon tyckte att det gjorde henne glad. Tänk vad enkelt det kan vara att göra nâgon glad, genom att bara säga hej!

    • Jag med! Jag känner mig uråldrig, haha! Jag kan tänka mig att det är likadant i Frankrike. Och jag vet vad du menar när du säger att folk i Sverige kan stirra på en när man liksom söker ögonkontakt på väg ut ur en butik eller ett fik för att säga tack och hej då. Men vad gör väl det. Jag tänker att de säkert blir lite glada sen efteråt när de fattat vad som hände, haha!
      Vad gulligt med den gamla damen. Så fint!

Kommentera

