Saker som tar längre tid än man trott

Jag vet ju att det tar tid att redigera film. Jag har ju till och med jobbat med det. Ändå blev jag besviken och lite förvånad att jag inte hann mer än sju kortfilmer igår. Alla på Vera. Ja innan henne filmade jag aldrig.

Planen är en film per månad under hennes första år. Andra året blir det nog lite färre och med tematiska filmer. Typ häng med bästisen Nils. Eller bad i stan. Eller en sommar i skärgården. Alla filmer ska ligga runt tre minuter (utom den på dopet där såklart Veras klätterträd skulle få plats i slutet så den stannade på dryga fyra).

Det som tar längst tid är nästan att hitta passande musik och att omvandla filmerna till MOV. Även det visste jag. Sju filmer. Det är nästan 3,5 timme i bara väntan på att datorn ska jobba med omvandlingen. Tid när jag inte kan använda redigeringsprogrammet. Ändå. Ändå tänkte jag ”det här tog längre tid än jag trott”.

Samtidigt får man ju vara rätt nöjd. 15 GB är frigjorda på datorn redan. Tur det nu när alla serier börjar få säsongspremiär…

Kommentera

