Håkan ”oj hoppsan jag kryssade fel” Juholt

Minns när jag gick en utbildning i en mindre kommun i Sverige. En av mina lärare var fritidspolitiker. Han höll också på att renovera sitt hus. Han beklagade sig över hur dyrt det var med hantverkare. ”Betala svart” sa vi. ”Går inte” svarade han ”jag är politiker”.

Så rätt tänkt. Så självklart. Nu är det naturligtvis fel att uppmana till fusk, men särskit då innan ROT-avdraget kändes det som mer regel än undantag att privatpersoner anlitade bygghjälp svart.

Han var ”bara” fritidspolitiker i en mindre kommun och tänkte så. Håkan Juholt är heltidspolitiker. I den absoluta toppen. Och ändå tänker han tydligen inte. Inte alls vad det verkar. Och ja, jag tycker att det är rimligt att man kräver mer av en politiker.

Juholt har förstås förklaringar hit och dit till än det ena, än det andra. Men oavsett vad någon rått honom, vad någon sagt till honom, så är det han själv som i slutändan skriver sin signatur och som på heder och samvete lovar att allt han uppgett stämmer.

Och tydligen stämmer det att han anser att vi skattebetalare ska pröjsa för hans sambos lägenhet. Dessutom visar det sig att han även tycker det är rimligt att vi ska betala för hans privata bil och hans hyrbil, som han tydligen kan köra samtidigt. Snacka om simultankapacitet.

Att sen säga oj hoppsan, jag kryssade fel” räcker inte riktigt. Inte om man är politiker.

Håkan Juholt måste vara det sämsta som hänt Socialdemokraterna sen… Mona Sahlin!

5 responses to “Håkan ”oj hoppsan jag kryssade fel” Juholt

  1. lyssnade på P4 extra precis… och han verkar hänga upp sig på att det endast är ”ett” misstag.. sedan att det var ett ganska allvarligt och stort ”misstag”, det verkar han glömma eller väljer att glömma …

    tycker dock att media är skoningslösa.. drevet är enormt och väldigt enkelspårigt… rykten verkar det finnas gott om… de publiceras.. och bidrar till spekulationer..

    • Hörde honom också där. Intressant hur han liksom ett mantra upprepade ”jag har redovisat på samma sätt jag gjort sen 1994, jag trodde man skulle göra så”. Mmm… men vem som helst skulle ju kanske kunna gissa sig till att när man flyttar från sin övernattningslägenhet till sin sambos lägenhet så ändras förhållandena. Och att dessa förhållanden troligtvis innebär ändrade regler. Som att hela hyran inte längre kan dras av iom att man är två som bor där och delar på hyran. Sambon är ju inte direkt politiskt aktiv (däremot dömd för bedrägeri…) så varför skulle hon bo gratis?

      Media må vara skoningslösa, men i det här fallet tycker jag nog att de verkar ha en hel del ”på fötterna” och i den seriösa medievärlden är det ju faktiskt fakta som publiceras. Fakta Juholt själv bekräftar. Som man bäddar får man ligga…

  2. Hej!

    Om man ser på blanketten som lämnats in, den finns publicerad lite här och där, så finns det inte några större möjligheter att kryssa fel. Juholt har ju faktiskt uppgett hyreskostnad och skickat med ett hyreskontrakt där det framgår att det bor två personer i lägenheten. De enda fakta är då att det betalats ut för mycket pengar, vem som bär skulden är betydligt svårare att säga och att tala om medvetet fusk är direkt lögn. Nu är jag personligen av den åsikten att bostadsbidrag ska behovsprövas och då kommer inga riksdagsledamöter överhuvud taget ifråga…

  3. Gissa citatet:
    ”Man bör försöka följa lagar och regler, och det försöker jag göra. Men alla människor begår misstag, och jag begår misstag, och det beklagar jag”

    Svar:
    http://di.se/Templates/Public/Pages/ArticlePrint.aspx?pl=93272__ArticlePageProvider

Kommentera

