Dubbelt upp

Vilken tur vi har. Både vår dagbarnvakt och vår kvällsbarnvakt är ju super. När vi kom tillbaka från bio ikväll var barnvakten lite förlägen. ”Jag gjorde något dumt” sa hon. ”Jag la teckningen med fingerfärg att torka på bordet, färgen gick genom pappret och jag får inte bort det från bordet, så det är förstört”.

Oj hoppsan, tänkte jag. Men samtidigt. Shit happens. Så visade det sig att det var dotterns lilla plastbord det handlade om. Det som jag låter dottern rita på men som städerskan envisas med att varje vecka skrubba rent (fast jag har sagt att hon bara kan lämna det). Det som får kladdas på. Så det var inget dumt. Bara bra att dottern fått kladda.

Samtidigt blir jag så glad över att dottern har så bra människor runt sig. Vem som helst hade kanske bara låtsas som ingenting och hoppas ingen märkt något. Inte vår barnvakt. Hon erbjöd sig betala för det skruttiga plastbordet. Söta!

Det är lite synd om kvällsbarnvakten just nu. Hon får ta det otacksamma med en vansinnigt trött liten tjej som ju nyligen slutat sova om dagarna. Något hon inte riktigt vant sig vid ännu. Så från glada tillrop när det plingade på dörren då barnvakten kom, kan hon nu brista ut i gråt istället. Tråkigt… Men bara trötthet och övergående.

3 responses to “Dubbelt upp

  1. Lyxigt värre, nannys på dagen, kvällen och städerska dessutom… Hollywood nästa? 😉

    • Haha, föga lyxigt! På dagen för att jag behöver jobba för att vi ska klara oss. Två fm i veckan. Sen har vi ju haft en kväll i veckan sen V var 1 för att jag och Mats ska göra saker själva. Men städerskan – ja det är bara lyx! 🙂 Där anser jag oss köpa tid med varandra, snarare än att vi lejer bort städning.

  2. …eller Sverige nästa, där jag har hört att det ska finnas fina dagis där man för en relativt överkomlig summa kan lämna även små barn för heltidspassning, så att även mammor utan extrema löner har råd att jobba.

Kommentera

