Kom och köp konserverad gröt

”Vi betalar gärna för färdig jul” skriver DN. Det är Svensk Handel som undersökt vad vi svenskar kan tänkas vilja ha hjälp med för att slippa julstressen. Färdiglagad mat, inslagna klappar och en redan klädd gran levererad till dörren är några av sakerna folk säger sig vara beredda att betala för.

På något sätt låter det så fult. ”Köp din jul på burk – helt utan personliga inslag” typ. Fast så är det ju inte. Eller så ser åtminstone inte jag det. Nu är ju jag inte en person som julstressar – jag ser fram emot pysslet och har redan gjort upp ett schema över vad som ska fixas varje dag under december. Ja det är väl mitt sätt att slippa stressa förresten – att sprida ut det. Men när det gäller andra saker – som städning till exempel – så är det något jag och Mats valde att betala för från det att dottern föddes. Jag ser det dock inte som att vi lejer bort städning, jag ser det som att vi köper oss familjetid tillsammans.

Jag gissar att det är precis så för många som vill förenkla sin jul också. Å andra sidan fanns där alternativ som i min värld är självklara och inte en lyx för att slippa julstress – som att handla klappar på nätet, få sin mat hemlevererad och sin gran körd hem till dörren. Så i undersökningens ögon är jag, som står hemma och bakar kakor och kokar sylta hela december, även en som kan tänkas köpa mig min jul.

Kommentera

