Stereotypflata

Kajsa Bergqvist är kär. I Kristina. Jag hörde ryktet någon gång i våras. För två veckor sen klistrade Se och Hör nyheten på sin löpsedel. Något som gick emot en inom media oskriven regel. Den att en kändis själv ska få gå ut offentligt med sin sexuella läggning.

Så det kom inte som en överraskning att Kajsa nu valt att själv berätta. För tidningen QX. ”Man vill få ta det här i sin egen takt, och det är först nu när jag och Kristina varit tillsammans ett tag som vi känner oss trygga med varandra och i relationen. Därför kände vi att vi kunde gå ut med det här. Jag tycker det ska bli extremt skönt att slippa alla spekulationer och rykten. Så, nu är det ute.”

På frågan om hon, med tanke på sitt tidigare äktenskap med Måns Herngren, anser sig vara bisexuell säger Kajsa ”Lika lesbisk som jag känner mig i dag, lika heterosexuell kände jag mig när jag var ihop med Måns. ” Bra svar.

Vart vill jag nu egentligen komma med det här? Om Kajsa hänger med en man eller en kvinna är mig likgiltigt. Jag beundrar, som jag skrivit tidigare, Kajsa som den fantastiska idrottskvinna hon är. Men varför måste man välja bilder där hon plötsligt ser ut som en stereotypflata? Den här bilden skulle kunna dyka upp som förstaträff om man bildgooglade ”lesbisk” (verkligen en parantes, om man faktiskt bildgooglar lesbisk dyker Linda Bengtzing upp som förstaträff!).

Jag inser att det här förmodligen är dumt av mig att skriva. Att jag kanske har fel. Att jag eventuellt trampar folk på tårna. Det är inte min mening. Jag undrar bara hur en kvinna som vanligtvis framställs så här plötsligt ser ut som en jättelik amason:

På något sätt känns det för mig som att man skulle porträttera übermacho Persbrandt i fjäderboa och läppglans bara för att han skulle råka bli förälskad i en man.

Jag har alltid tyckt Kajsa Bergqvist är snygg. Jag har beundrat hennes oerhört vältränade kropp (som då hon var aktivt åtminstone hade måtten 175cm och 59kg – inte 185 och 90 pannor som bilden högst upp ser ut att visa). Kunde de inte tagit lite snygga bilder på henne och flickvännen istället. Några fina där de ser kära ut istället för en där det ser ut som de är deltagare i en panel på lokal-TV.

4 responses to “Stereotypflata

  1. Otippat att jag skulle svara på detta 😉
    Jag har skrivit ett eget inlägg där jag också bemött en del av ditt innehåll
    http://www.ylvaland.se/WP/2011/12/22/kajsaochkristina-sant/

    Kram

  2. Jag reagerade också på de där bilderna. Det känns så onödigt att förstärka en del av de fördomar som redan finns.

  3. EXAKT det tänkte jag på igår när jag stod i kön på ICA och läste tidningarnas rubriker! Har också alltid tyckt att hon är fin och önskat att jag hade ett uns av hennes muskler 🙂 Tråkigt att hon måste bli porträtterad på ett annat sätt nu. Hoppas att det kommer att finnas lite andra bilder framöver.

Kommentera

