Mest populära namnen 2011

Det är mycket namnsnack här hemma just nu. När mamma var här över jul langade hon en dag över en lista med namn hon gillar:

Där finns ju några jag tycker är fina (vissa finns redan på min lista, nya från mammas blir Alva, Aron och Vilgot), några som är okej, några som redan är ”tagna” och ett par som är no-no-no-NO. Som Ralf! Varpå en diskussion uppstod huruvida det heter ”ropa på Ralf i den stora vita porslinsluren” när man kräks eller ”ropa på Ulrik” i dito lur. Efter lite efterforskningar verkar det som att det är Rolf man kallar på i den stora vita luren, medan att ”ropa på Ulrik” helt utan lur är ett slanguttryck i sig för att spy. Men trots att Ralf inte var inblandad i kräkandet går namnet för mig bort. Då är det till och med så att Mats favorit Åke känns som ett höjdarförslag.

Vi vill ju ha ett namn som inte är helvanligt, men heller ej konstigt. Dvs det ska helst inte finnas sju andra i klassen med samma namn men vårt barn ska heller inte mötas av ”vad sa du att du hette sa du”. Typ.

Här i England ligger ett av mina favoritnamn i topp över mest populära namn så hade vi bott kvar här hade vår Lily varit en av sju i klassen. De tio mest populära flicknamnen i Storbritannien under 2011 var nämligen:

  1. Olivia
  2. Lily
  3. Sophie
  4. Amelia
  5. Emily
  6. Jessica
  7. Grace
  8. Ava
  9. Ruby
  10. Mia

På pojksidan heter man:

  1. Harry
  2. Jack
  3. Oliver
  4. Charlie
  5. Alfie
  6. Jacob
  7. Thomas
  8. James
  9. Riley
  10. Ethan

Tittar man på resten av listan kan jag tänka mig att ta med mig Ella och Keira (men istället som Kira som tydligen min farmors bästa väninna hette). Jag tycker också mycket om Ethan, men det känns som att det är så mycket finare här.

5 responses to “Mest populära namnen 2011

  1. Mysig men samtidigt lite frustrerande sysselsättning det där. Aron var med bland våra pojknamnsalternativ och för bara en eller två månader sedan upptäckte jag att vi faktiskt har en liten Aron trots allt. Det blir ju Nora baklänges 😉 Lily gillar jag också, men det heter svärmor så det funkade inte riktigt här…

  2. Åh vad det är roligt med namn! Men man måste ju tänka till. Så att det passar med de övriga i familjen, med efternamnet och så att det inte är upptaget. Kira låter jättefint tycker jag.
    Vad gulligt av din mamma att komma med uppslag! Många väldigt fina namn tycker jag. Gillar speciellt Inez som jag funderade på till Gittan. Det blev nedröstat. Nu kan jag ju däremot inte tänka mig et annat namn än det hon har. Gillar´t starkt.
    Jag tycker att Ruben passar med din dotters namn för övrigt.
    Och förresten ropar man på Ulrik! 😉

  3. Måååånga fina namn!
    Om du väljer Olivia så kommer jag härmas om det blir en tjej (för nåt ska det ju bli har vi bestämt :)), det har jag haft som favvo länge, eller Oliver på en kille då! Mannen har inte riktigt förstått de här namnen så jag måste övertala liiiiite 🙂 Svårt med namn, de blir ju ofta som sina bärare och vi har ju olika möten med dessa bärare. Åke för mig tex. är allt annat än en gullig liten bebis. Men det kanske kan bli annorlunda 🙂

    Vi säger ”PRATA med Ulrik”. Har varken hört talas om Ralf eller någon porslinslur – rätt stor lur, inte konstigt man är helt slut efter att ha ropat i den.

  4. Vad du är vågad som öppnar upp till namn diskussion på nätet. Och vad kul att se vilka namn som är populära här. Jag känner igen en del ifrån barnens klasser.

    Vad roligt att minnas svårigheten att välja namn. När Filip kom passade inget av våra favorit namn på honom. Han hette Linus i 30min tror jag, sedan ändrade vi oss till Filip. Vi ville bestämma oss på en gång och när det sedan var inskrivet var jag orolig att vi valt fel nån dag eller så. Konstigt – nu känns det så självklart.

    Gustav: Vi frågade också runt om våra namn favoriter. Britiska kolleger tyckte Gustav lät som en tjock tysk och dummade sig så att jag inte kunde välja det efteråt. Filip fick det i andra namn istället.

    Åke: Det är underbart att svenska namn lever kvar men att ha ett namn med en svensk bokstav i är faktiskt inte så kul. Jag älskar mitt namn men i England heter jag Asa. 😦

    Leo: våra rysk/svenska vänner trodde de skulle få en Leo men det kom en Lia i somras. Gulligt.

    Väntar med spänning vad ni kommer att välja.

  5. Ha ha, kul att se att min förra kollega från England har två barn som båda har namn på respektive lista: Lily och Charlie.

Kommentera

