Matmål 2012

Mats och jag har satt upp två matmål för 2012. Förutom att vi fortsätter på redan inslagen bana med tvåveckorsmenyer och tvåveckorshandling ska Mats laga en middag i veckan och jag ska prova ett nytt recept.

Mats gillar att laga mat. Men av det enkla skälet att dottern behöver middag klockan sex och Mats kommer hem först då, är det alltid jag som fixar. Och på något sätt har det spillt över på helgen också. Det går liksom snabbare om jag gör det och jag har ju ändå satt ihop den där tvåveckorsmenyn så jag vet vad som ska göras.

Men nu alltså. Ändring. Mats ska hitta på och skriva inköpslista och jag ska utöka repertoaren genom att prova nytt. Till att börja med är det julklappsboken med Mannerströms Husmanskonst som inspirerar jämte fina bloggen Lilla Matdériven.

Mats gjorde sin första veckomiddag i lördags. Fläskfilé à la ovanstående Mannerström med, på min begäran (grönmögelostabstinens) Stiltonsås. Till det gröna bönor, lök och lite bacon. Och klyftpotatis. Grymt mumsigt!

Kul också att se hur olika man lagar mat. Mats mäter upp och hackar allt först, medan jag gör det mesta allt eftersom. Så här såg det ut på köksbänken, färgglatt:

11 responses to “Matmål 2012

  1. Haha, sådär ser det ut även här när mannen lagar mat.

  2. Och här också, visade just mannen att ”kolla, hennes man gör som du” – haha! Min man säger att maten blir bättre lagad om allt är klart innan, bara att hälla i när tiden är inne. Själv knäpper jag på plattan, kastar i löken som sedan nästan blir bränd medan jag hackar nästa ingrediens.

    Det ser jättegott ut – måste prova. Och vi har ju också ovanstående kokbok 🙂

  3. Pingback: Mats mat del 2 | Queenstreet

  4. Pingback: Matmål med kål | Queenstreet

  5. Pingback: Barnens favoritfisksoppa? | Queenstreet

  6. Pingback: Mats mat del 3 | Queenstreet

  7. Pingback: Mats mat del 5 | Queenstreet

  8. Pingback: Ryskitalienskt | Queenstreet

  9. Pingback: Beställningsjobb | Queenstreet

  10. Pingback: Matmål 2012 – uppdatering | Queenstreet

Kommentera

