The Iron Lady

Såg den ikväll. På lokala bion. Där halva nöjet vanligtvis är att sjunka ner i sköna soffan, trycka på knappen och fälla ryggstödet, beställa ett glas vin och lite snacks och njuta av vad som än visas.

Så även idag. Minus vinet. Då jag var gravid med dottern saknade jag inte vin. Inte alls. Den här gången. Mycket. Ett glas rödvin skulle smaka mums!

Men åter till kvällens film: The Iron Lady – Meryl Streep gör Margaret Thatcher. Den enda kvinna som varit premiärminister i Storbritannien och som dessutom varit det under längsta sammanhängande tid sen början på artonhundratalet. En film om en stor politiker, tänkte jag. En film om en kvinnoförebild. En film om hennes väg till makten och hennes tid vid makten.

Men nej. Det här är mer en film om att åldras. En film med utgångspunkt från där Margaret Thatcher är idag. En halvdement nästan nittoårig kvinna som ser och talar med sin döde make. Det är ett fint porträtt av kärlek, men också sorgligt. Man ser Thatcher minnas till foton, till melodier och till filmer och på så sätt får man vissa tillbakablickar i hennes liv. Jag kan inte låta bli att undra hur den riktiga Margaret Thatcher kommer reagera på den bild som målas av henne. Om hon ser den. Om man borde väntat till hon inte kunde se den?

Man får möta barnet Margaret som jobbar i sin pappas matbutik, den unga studenten Thatcher med politisk strävan och sedan vips den medelålders kvinna som bestämmer sig för att försöka bli premiärminister.

Enligt min mening är det för lite fokus på Margaret Thatcher som den inflytelserika och viktiga politiker hon var. Hur hon kom dit berörs naturligtvis, men jag ville veta mer. Och framför allt hade jag velat se mer av hennes tid vid makten. Och en något mer nyanserad bild än den otroligt envisa och nästan ondskefulla människa jag tycker filmen visar.

Filmen är sevärd. Det är den. Meryl Streep är helt fantastisk som Margaret Thatcher. Och det är en vacker kärlekshistoria man får följa. En historia som inte slutar trots att döden skiljt dom åt. Men räkna inte med att få en inblick i Järnladyns politik. Av Thatcherism. Skulle jag betygsätta filmen mellan 1-5 skulle den få en trea.

The Iron Lady har Sverigepremiär 3 februari.

2 responses to “The Iron Lady

  1. Oh, det där med vinet känner jag igen! Först gången var man så uppfylld av graviditeten att man kunnat leva på luft om rekommendationerna varit så….2a ggn ville iaf jag fort igenom gravidköret så att belönings skulle komma (barnet alltså 😉 Dess utom saknade jag rött vin och bubbel, mycket! Hang in there!

  2. Jag älskar Meryl Streep! Hon är en av mina absoluta skådisfavoriter, och så makalöst all-round! En annan är Di Caprio, som också är magnifik i allt han företar sig!

Kommentera

