Sigrid

Namnförslag från vännen Lotta som direktkvalificerar in på listan här intill.

Mats och jag diskuterade för övrigt Åke. Han bad mig säga några namn jag tyckte var i samma kategori som Åke. Jag sa (och får be om ursäkt till min morfar, min mammas morbror och min bror vars tredjenamn är efter samme morbror) Bertil och Evert. Åke låter som en gammal farbror. Inte som en liten bebis, ett litet barn (och jo jag vet att sonen, om det nu blir en sådan, inte kommer vara vare sig bebis eller barn för alltid, men dock en bra stund i början). Åke, Bertil och Evert sitter på ljugarbänken ihop. Typ. Med Stig, Rune och Kjell.

Kanske ger det sig. Kanske växer Åke på mig. Fast å andra sidan har det inte gjort det sedan Mats för första gången avslöjade att detta var hans absoluta favoritpojknamn. Och det var ju tre år sen…

11 responses to “Sigrid

  1. jag tycker du ska stå på dig 😉 Åke känns lite väl gammaldags faktiskt, och som du säger är en möjlig framtida son ett barn ganska så länge, och 20-nånting-åring rätt länge också 😉

  2. Alltså, jag dateade en kille några år som hette just Åke (och han var bara 5 år äldre än jag) – inte heller vad jag förknippar med en liten bebis. Jag tyckte alltid lite synd om honom att inte hans föräldrar valde Nils istället, vilket var hans andranamn. Trots min gamla flamma ser jag namnet Åke mer som en ”gammal” farbror än som en ung kille. Stig hette min morfar, och han VAR en farbror (som tyvärr inte blev så gammal).

    Träffade en tjej från Italien häromdagen, hennes barn heter Svea (mamma har svenskt ursprung) och Matteo – fint tyckte jag.

    Kram!

  3. Sigrid är ett fint namn. Jag kände en Sigrid en gång – hon kallades Sigge 🙂

  4. För övrigt sitter Lennart också på den däringa ljugarbänken 😀

  5. De där gamla namnen verkar vara på gång igen. Har en bekant vars son fick namnet Ove. Lite i samma kategori kanske?

  6. Åke vinner i längden. Axel har en dagiskompis som heter Åke och först tyckte jag väl kanske som du, men nu är jag omvänd, det är ett bra namn och när A pratar om Åke så pratar han om ett barn och inte en farbror på ljugarbänken den bilden har försvunnit 😉

  7. Jag tror faktiskt att du (och jag och fler) skulle vänja oss vid Åke. När jag hör någon vän som givit sitt barn ett ”nygammalt” namn tycker jag det i början känns lite obekvämt, men konstigt nog vänjer man sig allt och efter bara några träffar med barnet känns det som världens självklarhet att det är en ……

    Det med Åke är nog att det inte blivit tillräckligt gammalt ännu, typ som Albin, Oscar osv som är ytterligare en generation tillbaks och som nu alla ungar heter. Åke, Roland, Arne, Bo, Lennart, Rolf osv är säkert på gång. Någon måste vara först. Tänk när min yngsta syster fick namnet Alma 1980, då var det många som tyckte det var jättekonstigt, och idag är det riktigt vanligt barnnamn.

    Dessutom passar ju Åke med Vera…..nej nu ska jag inte komma med fler Åkeargument :).

    Det kommer bli en fin person med ett fint namn! Kram

  8. Och så har jag en bekant som döpte sin son till Otto, det tyckte jag var riktigt fult men oj så söt han var (och säkert är – har inte träffat dem på några år). Idag tycker jag att Otto är lite kaxigt faktiskt!

  9. Kan tänka mig att till Åke-listan hör även namn som Folke och Bengt. På flicksidan Signe och Greta.

  10. Psst! Du har en liten award att hämta inne hos mig!
    Kramar

  11. Folke är typ samma kategori som Åke tycker jag.

Kommentera

