Hur dåligt är det egentligen med juice?

Jag har skrivit om det tidigare. Juicen. Vår dotter dricker ett halvt glas varje morgon. Vi färskpressar inte själva (herregud hur skulle vi hinna?) men vi kör på Tropicana. Inget tillsatt socker. Bara apelsiner. Sen kan det ju diskuteras huruvida den kan kallas f-ä-r-s-k-pressad eller inte. Men det är i alla fall bara apelsin i.

Igår dök juicen upp som samtalsämne igen. Vännens sons tandläkare hade sagt att juice var ajabaja. ”Men varför” undrade jag. ”Sockret”.

Men… socker? Det finns ju inget socker i juice. Jo fruktsocker förstås, men inget tillsatt socker. Och tandläkaren hade också njaaa-at när vännen tagit upp just Tropicanajuicen. Så fort det är socker i klassar i alla fall jag det som saft. ”Men det är i alla fall bättre att äta en apelsin istället” fick jag till svar.

Nu äter ju inte dottern apelsin, så det är inte ett alternativ. Dessutom gillar både hon och jag vårt glas juice om mornarna. Vi pratar en halv deciliter för hennes del och jag tror att vinsten i C-vitamin är större än förlusten i fruktsocker.

Sen undrar jag. Och det här finns det säkert någon som har ett bra svar på. Snälla, upplys mig. För jag förstår inte. H-u-r kan det vara sämre att suga ur sig saften ur en apelsin än att tugga i sig hela frukten? Ur fibersynpunkt – visst. Men det är ju inte det som är frågan här. Utan ur sockersynpunkt?

Det är så mycket om sig och kring sig och fram och tillbaka med maten att man blir alldeles snurrig. Så den här krönikan i Café och i Nöjesguiden kom som på beställning för egen del. Jag håller med till 100%! Så tänker jag med. Och så tycker jag fler borde tänka.

4 responses to “Hur dåligt är det egentligen med juice?

  1. frukt vs juice tror jag handlar mest om att du får i dig fler frukter (och alltså mer socker) när du dricker ett glas juice. vi har samma dilemma, sigge som inte gillar varken mjölk, fil eller yoghurt får juice till frukost. vad är alternativet liksom? vatten visst, men gud så trist! oboy är inte ens ett alternativ och sen fanns det visst inget annat, eller?

    • Ja det låter förstås rimligt. Att det är mer frukt. Men HUR mycket mer frukt. Jag menar i en kartong med 180 ml smoothie är hälften en pressad apelsin, läser jag på förpackningen. Då är dotterns 50 ml juice knappt en tredjedels apelsin. Sen undrar jag, hur kommer det sig att det här sockerlarmet aldrig dykt upp (mig veterligen) angående russin. Jag menar tänk ett sånt där litet ”barnrussinpaket” – det är ju en rätt rejäl klase vindruvor från början…
      Klart killen ska ha ett glas juice på morgonen. Tror det finns värre saker att oroa sig över än lite apelsinjuice 🙂

  2. Det här med juice bygger ju på det tänkt som GI-kosten har, dricker du juicen av en apelsin blir GI:t högre (än om du äter frukten) vilket gör ditt blodsocker högre (vilket kan leda till att man lägger på sig eller får energi-kick upp som en sol men sedan ned som en pannkaka, blir trött etc. etc.). Det är allt man får i sig vid mattillfället som räknas, antingen äter man en apelsin och får då i sig det som är ”runt om juicen” eller så äter man något med lågt GI TILL juicen och får då ”samma effekt”. Allt handlar om att hålla blodsockret på en jämn nivå för att må bättre.

    Jag pressar egen juice och när något smakar så gott bara mååååste det ju vara nyttigt. Tror inte det är någon fara alls med lite juice utan tillsatt socker till dottern (dog du och jag kanske när vi på 80-talet drack juice MED tillsatt socker? :)).

    Kram!

Kommentera

