Min tio-i-topp synkar illa med Sveriges dito

Och bra är väl det. Med tanke på att vi gärna vill ha ett aningens ovanligt, vanligt namn. Ett namn man fattar direkt, men som man inte delar med halva klassen. Nåja, blir det en flicka så kommer hon, liksom dottern, jag, mamma och mormor få namnet Linnéa – men inte som förstanamn.

Min lista ser du i spalten till höger (utan inbördes ordning). Sveriges lista över 2011 års mest populära barnnamn ser ut så här:

Flickor: Alice, Maja, Elsa, Julia, Linnéa, Ella, Ebba, Molly, Wilma, Emma.
Pojkar: William, Lucas, Oscar, Hugo, Elias, Oliver, Liam, Alexander, Viktor, Emil.

Men senaste namnet in på min lista, Sigrid, är tydligen årets uppstickare på flicksidan i Sverige. På pojksidan är det Tage som är högsta nykomling.

Tittar man på hela listan är ju ”mina” flicknamn (förutom Ella som ju ligger på tio-i-topp) Lily, Elin och Astrid också hyfsat poppis.

pojksidan kan jag ju glädja Mats med att hans enda namn (hans lista finner du också i högra spalten, strax under min) fyller våra kriterier totalt. Å andra sidan gör flera av ”mina” namn det också. Som Ivan, Mauritz, Silas och Edgar t ex.

12 responses to “Min tio-i-topp synkar illa med Sveriges dito

  1. Det roliga när man kollar på era listor. Mats han har envist ett hahaha kom igen Matsenpatsen hon kan vell inte heta Åke….eller? 🙂

  2. Vårt ”Linnea-namn”, dvs som båda flickorna, jag, min mamma och många släktingar på hennes sida har, är Micaela! Och flickorna heter Astrid och Sofia. Som du säger, Astrid har klättrat på listorna, men än så länge har vi faktiskt inte träffat på någon annan Astrid i ”verkliga livet”. Så det känns fortfarande lagom ovanligt vanligt!

  3. Jag röstar på Ester och Eskil. Kira är för likt Mira, men hon skulle förstås bli lycklig haha. Övriga namn tror jag faktiskt inte är så himla ovanliga – tycker mig ha träffat på barn i ålder 0-4 med dem… utom farmors.
    Mauritz/Maurice hade jag på min egen lista och jag vet inte om jag har använt klart den än haha
    Mina kriterier för ett namn var att det ska helst fungera på svenska, engelska och franska. Dessutom passar ett lite mer internationellt namn till vårt märkliga efternamn 🙂

  4. Olga är underbart fint! Det finns iofs många fina namn på din lista. 🙂

  5. Många fina namn Mikaela 🙂
    Mina favvisar på din lista är:
    Flicka: Olga
    Pojke: Josef, Ivan, Silas och Igor
    Det är nog ngt med det ryskklingande jag gillar!
    Kram

  6. Sandra Palmqvist

    Den här namnföljetongen har blivit galet spännande! Men ni har ju båda listat en hel del fina alternativ (jamen, Åke är faktiskt inte så dumt när man har vant sig) så jag är inte ett dugg orolig. Men ska vi verkligen behöva vänta ett par månader till på upplösningen? Oh, the torture! 😉

    Sen måste jag säga att Manuel har ovanligt god smak. Som mamma till en Ester och en Eskil gör jag tummen upp åt hans inlägg. 🙂

    • Haha, ja vi får se hur det blir med Åke. Jag får bara en gammal låt i huvudet. En sextiotalsdänga som går ”Gå och göm dig Åke tråk, ta ditt fula gäng och åk” eller nåt sånt, haha!

Kommentera

