Gilgamesh

Vi kollade brittiska Masterchef i veckan och några av deltagarna skickades till en känd restaurang med mästerkock i Camden. ”I Camden” tänkte jag. ”Var sjutton då”. Efter en snabb googling visade restaurangen Gilgamesh sig finnas mitt i marknaden. Men jag har aldrig sett den. Och det är inte ett litet hål i väggen direkt. Det är en stor restaurang med flera lounger och en nattklubb. På något sätt måste man väl gå med näsan i backen när man spankulerar omkring på marknaden, för man kan ju fråga sig hur jag missat detta:

 

I torsdags bokade vi bord och åt sushi/friterade pilgrimsmusslor/biffsallad till förrätt, fisk med soyabönor och egg-fried-rice till varmrätt och sen en choklad/citrongräs-efterrätt. Sagolikt. Pan-asiatiskt kök när det är som bäst.

Lokalen hade ett överdåd av allt. Men på ett rätt skönt sätt. Bredvid oss gick tågspåret och emellanåt susade tågen förbi. Utan att det kändes som ett störande moment, snarare som en kul detalj.

Efteråt tog vi en kaffe i en av barerna och jag skulle kunna tänka mig att det är helt okej att fortsätta till nattklubben om det var fredag eller lördag. Tydligen dyker det upp kändisar här titt som tätt och när vi lämnade stod där ett par paparazzis utanför.

Det är nog inte helt fel att äta lunch här heller. Lokalerna blir nog helt annorlunda dagtid. Fokuset flyttas från det mysiga och varma till ljuset från de enorma fönstren.

4 responses to “Gilgamesh

  1. Ser helt grymt ut!

  2. Oj vad gott – vad sugen jag blir – det var ett tag sen jag var dar. Jag har tagit vara gaster ifran Sverige dar ett par ganger, forsta kvallen dom kommer. Hem och lamna vaskan och sa ner till Gilgamesh – lagom avstand hem igen ifall dom ar trotta efter resan. Men en rolig start pa en London-helg. Dom stora runda borden ar perfekta for en tjej-kvall ocksa.

Kommentera

