Bästa matberedaren?

I vårt kök står en riktig trotjänare. Svärföräldrarnas Electrolux Assistent. I den har jag bakat familjens bröd varje vecka i flera år. Den är stark. Den är lättdiskad. Den rymmer en stor deg. Den är bäst helt enkelt.

Som jag höjt den här apparaten till skyarna, tar det lite emot att erkänna att… jag inte är helt nöjd med dess mixerdel. Eller den delen man skulle kalla en matberedare gissar jag. Dels är det aningens meckigt att vänta på assistenten och sätta på tillbehören, men det är en bisak. Det viktiga är att den inte känns stark nog. Att man inte kan lägga ner mer än en morot åt gången. Att jag fick göra mandelmassan i tre omgångar till semmelbaket sist. Det går. Men det är omständligt. Så omständligt att jag emellanåt helt sonika tar fram rivjärnet istället, eller bara skär i bitar vilket resulterar i att det är svårare att få i dottern grönsaker, eller köper färdig pesto istället för att göra egen.

Därför har jag nu bestämt mig. Vi ska köpa en matberedare. Eftersom jag aldrig kommer baka i något annat än i Electroluxen och eftersom den har både köttkvarn och passertillsats behöver vi verkligen bara någon som hackar, river och maler. Som är lätt att ta fram eller helst så liten och smidig och snygg att den kan stå framme jämt. Som man kan hacka grönsaker, riva ost, göra nötsmör och fisk- och köttfärs. Typ.

Men vilken ska man köpa? Jag har surfat runt och letat tester och hittat allt från en budgetvariant från Bosch som får bra betyg, en retrosnygg från Moulinex och en dyr från Cuisinart. Bland annat… Där finns ju tusen och tusen. Så jag tänkte höra. Har du en hemma? En du gillar? En du kan rekommendera? Alla tips tas tacksamt emot!

Kommentera

