Extra effektiv epidural i England?

Kom nyss hem från en föräldrautbildning. Tänkte att det inte var så dumt att få de engelska orden på alla medicinska termer. Vad heter t ex slempropp eller lustgas (show och gas-and-air)?

Idag pratade man bland annat om epiduralbedövning. Precis som i Sverige ska man säga till i tid om man vill ha en, men sen skulle man själv be om påfyllning varje halvtimme.

Barnmorskan förklarade vidare att man inte känner någon smärta, att man inte får äta och att man inte får gå omkring eftersom man inte kan känna benen ordentligt.

Eehh… Helt smärtfri? Inte känna sina ben? Fick jag en mikrodos av epidural sist eller? För att jag kände. Och jag var uppe och gick efter att jag fått den, så benen bar i allra högsta grad. Det där med mat känner jag inte igen, men det kan ha varit för att jag från början inte fick äta då ett kejsarsnitt hela tiden lurade runt hörnet (dotterns puls gick ner med mina värkar).

Helt smärtfri. Så har jag nog aldrig hört någon beskriva sin förlossning…

14 responses to “Extra effektiv epidural i England?

  1. Hej!
    Det är möjligt att de använder andra preparat än vi gör i Sverige, här försöker man undvika att kvinnan tappar funktionen i benen eftersom att man gärna vill att hon kan arbeta mer aktivt under förlossningen. Nackdelen är att man inte får en lika effektiv smärtlindring. Sen kan det variera lite från person till person hur bra epiduralen tar. Vissa jag lagt på kände inte ett pip och andra fick en rätt kass effekt. Man vet ju inte innan hur det ser ut inne i ryggraden och om vätskan kan sprida sig jämnt t ex (vilket kan leda till att man får en halvsidig bedövning).

    Lycka till!
    DrC

    • Intressant!
      Jag fick en känsla av att det kanske var så att man här fick mer epidural. Särskilt som de sa att ”bara två doser är ingen mening att ta, det är lika bra att fortsätta”. Och såvitt jag kan minnas fick jag bara en dos.

      Sen var mitt fall särskilt då det trixades en del med både bedövning och värkstimulerande fram och tillbaka samtidigt som dotterns puls monitorerades.
      Tack för din kommentar!

  2. Men jooo…. När jag hade min första förlossning i Tyskland var det meningen att jag skulle födda vaginalt. Nu blev det ju inte sa, men även där var det sa att man inte kunde sta pa benen efterat. Och jag kände inte heller nagon som helst smärta efter att jag fatt den. (Fast jag värkar i fyra dygn, gjorde ända en igangsättning för jag öppnade mig inte, fick uppleva stormvärkar och gjorde slutligen ett kejsarsnitt – sa en smärtfri förlossning skulle jag knappast kalla det hela). Min svägerska som födde i Luxemburg hade samma upplevelse av totalt smärtfritt.

    Men det finns ju ocksa tva olika sorter. PDA och EDA. Minns inte skillnaden, men bada är ryggmärgsbedövning. Antagligen är den ena kraftfullare.

    Lustgas finns i England alltsa? I Tyskland skrattade de bara och sa att sadant hade de slutat använda nagon gang pa 50-talet. 🙂

  3. Sandra Palmqvist

    Epiduralen jag fick tog helt perfekt. Jag kände och kunde vara aktiv men hade inte ONT bara ont. Att stå på benen var heller inget problem. Jag vet inte hur många km jag gick det där dygnet innan det var dags att krysta fram sonen. Att ligga var liksom inget alternativ för mig. Det gick inte helt enkelt. Men sluttampen alltså… Måste säga att den brinnande-kokosnöt-känslan när huvudet trängde fram förvånade mig. Storasyster kom ut med hjälp av kejsarsnitt så jag hade ingen aning om vad som väntade. Och att det kunde kännas SÅ det hade aldrig kunnat föreställa mig. Maj gad, alltså… 🙂

    • Brinnande-kokosnöt-känsla – haha! Förlåt, men kul och BRA beskrivning! 🙂

      • Sandra Palmqvist

        Ska inte ta åt mig någon cred för det braiga uttrycket. Det var vår fenomenala barnmorska som gjorde den jämförelsen. Efteråt, förstås. Hade hon sagt det innan vet jag knappt om jag hade vågat föda alls. Eller jo, det hade jag nog – av ren nyfikenhet (och det faktum att man faktiskt inte har något val. Går ju inte att ruva bebbe resten av livet liksom. :)).

      • Haha, ja det var tur det kom efteråt!

  4. Jag fick den stora härliga dosen! Inga ben kändes,inga värkar kändes,krystning var endast lite obehaglig! Vem bryr sig om ben? Ta hela dosen underbart! Barn nr 2 utan något HUA! Det bästa är att få en bra, harmonisk förlossning du kan minnas med värme! Smärta är överskattat 😉 Kram och stor lycka /Alex

  5. Pingback: Chokladbollens raka motsats | Queenstreet

  6. Min epidural med F var sadan sa jag kande ingenting och inte heller benen – men det var akut kjejsarsnitt.
    Min epidural med M kandes inte alls (typ jag skrek lika hogt fore som efter) men det var nog for att hon var pa G och kom strax efterat. Och nar jag syddes kandes absolut ingenting sa nagot maste den har gjort. Efter en stund (ingen aning om det var 30 eller 60min) sa behovde de rummet. Da kladde jag pa mig och gick ut i korridoren. Chrille och M var kvar i rummet for de var inte lika snabba som mig. Oj vilken tumult det blev pa barnmorskorna nar de forstod vem jag var – jag fick snallt ga tillbaka i rummet och vanta pa rullstol. Det var inget fel pa mina ben efter den epiduralen iallafall. (Ps. rekommenderar inte att skrika – blev inte battre av det, men hon i rummet brevid gjorde det sa jag tankte jag kunde gora detsamma). Jag tycker att foda barn var det haftigaste jag gjort.

  7. Pingback: Inte utan min Epidural | Queenstreet

Kommentera

