En himlans massa älsk

Vi älskar naturligtvis varandra allihopa härhemma – mycket, men vi slösar inte med orden ”jag älskar dig”. Vi visar istället. Därför värmde det extra när dottern innan sängdags sa ”jag älskar mamma”.

Varför vi inte strösslar med älska-ordet? Ja dels för att handling väger mer än ord, men också för att vi hört så många barn säga dessa tre så stora och viktiga ord till allt och alla. De älskar mamma, pappa, förskolefröken och killen i kassan på ICA. Typ.

Och det är inte fel. Det är bara inte vårt sätt. Så småningom, när dottern är äldre, kommer vi säkert prata om det på ett annat sätt. När hon verkligen kan förstå. För även om hon idag älskade mig, vet jag inte om hon riktigt inser ändå. Ett tecken på det var allra första gången hon sa det. Det var i somras på väg hem från Sverige. På flyget sa hon ”jag äääälskar dig”. Jag blev väldigt förvånad. Men så plötsligt mindes jag.På Arlanda hade hon fått en smoothie. ”Ta jordgubbssmak” sa jag ”jag ääääälskar jordgubb”. Och strax efter kärleksförklaringen på flygplanet älskade hon det mesta där inne i kabinen!

2 responses to “En himlans massa älsk

  1. Helt i min smak. Inte jordgubb då (jodå, jag tycker om jordgubb också) utan ”jag älskar dig”-med-kvalitét-tänk! Tror jag på!

Kommentera

