Mats mat del 4 & mitt veckans nya

Matmål 2012 rullar på. Än så länge utan undantag, men jag förutspår att denna vecka kommer bli ett sådant och att där kan dyka upp fler när bebisen anlänt. Men so far so good alltså.

Förra veckan blev det två gånger Mannerströms Husmanskonst. Mats satsade på senapsgriljerade fläskkotletter med potatis och världens godaste coleslaw toppad med knaperstekt bacon. Jag är sådär förtjust i coleslaw, men denna var utan majonäs (med crème fraïche) och med savoykål blandat med vitkål och rödlök. Till skillnad från ”vanlig” coleslaw kändes denna fräsch:

Jag gjorde min del av matmålet och lagade ett nytt recept. Det blev parmesangratinerade gäddfärsbullar. Fast med kolja. Galet gott. Och en fiskrätt som gick ner i dottern lätt som en plätt:

Fotnot: Matmål 2012: Mats lagar mat en gång i veckan och jag provar ett nytt recept varje vecka. 

8 responses to “Mats mat del 4 & mitt veckans nya

  1. Lät smaskens båda delarna. Jag gillar inte heller coleslaw men den kan jag tänka mig att prova. Gör du färsen själv av gäddan/koljan?
    Kram!

  2. Sandra Palmqvist

    De där fiskbullarna är verkligen smarriga och senapskotletterna måste jag också se till att prova. Är precis som du sådär förtjust i coleslaw, men denna variant sålde du in fint. 🙂

    Jo, jag snodde ihop Abborrpannan häromveckan och den var supergod! Kommer garanterat lagas igen inom en snar framtid.

    Tycker det är så kul och inspirerande att läsa om ert matprojekt. Vardagsmaten i min lilla familj har blivit både mer spännande och varierande tack vare dina inlägg.

  3. Sandra Palmqvist

    Kunde jag hoppa på ett plan så skulle jag, men då har jag liksom passerat rimlighetens alla gränser. Jag får helt enkelt hoppas att mattan hittar sin väg tillbaka till ett varuhus nära mig. Tusen tack för peppningen dock! Det var faktiskt himla nära att jag tog dig på orden. 🙂

  4. Sandra Palmqvist

    Hade det varit något lite mindre än en matta, och om du hade antytt i ett inlägg att du planerade en resa hem, hade jag kanske vågat be dig. 🙂 Eller om jag ska vara helt ärlig, jag hade nog varit för feg för det, men åh så glad jag blev av att läsa att du kunde tänka dig att hjälpa till. Inte för att jag hade trott någonting annat. Din blogg liksom oozar av snällhet och värme.

Kommentera

