Rapid Response

När jag var på förstahjälpenkurs förra veckan fick jag lära mig något intressant. Något bra. Något jag inte tror finns i Sverige, men som borde finnas överallt.

Rapid Response. Det är ambulanspersonal i bilar, på motorcyklar och på cyklar – som cirkulerar runt London. När ett nödsamtal kommer in åker den som är närmast dit. Så ambulans kanske tar en liten stund med tanke på trafik osv, men en läkare på hoj kan vara där på nolltid och börja livräddandet till ambulansen kommer.

Säkert kostsamt, men kan man mäta liv i pengar? Som sagt, det finns kanske liknande i Sverige som jag inte känner till, men med tanke på den senaste tidens hårda kritik mot SOS Alarm, tvivlar jag.

6 responses to “Rapid Response

  1. Vad smart, särskilt i en stad som London där ju trafiken står still titt som tätt..

  2. Jättebra ju!
    Fast funkar nog bäst i storstäderna. Jag bor i en mellanstor stad där ambulansen ska täcka hela länet och då funkar nog inte det systemet så särdeles bra. Men vi kanske måste informera våra politiker i Stockholm 😉
    //J

  3. här är ett projekt (i s:holmsområdet) som många som arbetar inom sjukvården är med i 🙂 http://www.hlr.nu/sms-raddar-liv
    bra idè! jobbar själv som narkossjuksköterska men har flyttat hem till Finland för en tid sen…… men jag jag vet flera av mina gamla arbetskamrater som varit på ”uttryckning” i ”privata kläder”. Lycka till med förlossningen! Ha följt dig lite på ”avstånd”…har i princip likadana resor som dig (IVF svängen).väntar nr 2 i början av Juli ;)//P

    • Åh vilken bra grej. Tack för att du berättade om det. Känner igen det när du säger det, men är väl för långt borta för att ha fått ordentlig koll på det.
      Och grattis till nummer 2! Visst är det fantastiskt när det till slut blir så som man önskat.

Kommentera

