Inte utan min Epidural

”Hur gick det nu, var Epiduralen bättre i England”, frågade vännen. Tyvärr är svaret ”vet ej”. För som jag skrev när hon kom, så kom hon snabbt.

Vi skrevs in på sjukhuset klockan tolv. Det första jag sa var ”jag vill ha Epidural”. Sköterskan satte mig på CTG och sa ”jag återkommer om en halvtimme”. Och då först fattade hon. Det var dags. Jag rushades in i en förlossningssal och barnmorskan sa ”ledsen, du är 5 cm öppen, du hinner inte få Epidural, det här barnet är snart här”. Mitt svar på det? ”Det GÅR inte. Jag KAN inte”.

Men jag hade inget val. Som jag önskade att jag kunde lämna min kropp för en stund just då. Jag undrade också varför jag inte svimmade av ren överlevnadsinstinkt?

Ja. Och sen kom hon. Tio-i-två. Knappa två timmar efter att vi promenerat ner till sjukhuset. Moderkakan kom inte ut som den skulle så operation planerades. ”Stackare” sa barnmorskan ”när du nu klarat förlossningen helt utan smärtstillande så ska du behöva ryggbedövas nu ändå”. Som om att det var något mål från min sida att föda utan Epidural. Jag som inget hellre ville. Vad är det för duktighetsgrej med folk som prompt ska föda utan bedövning bara-för-att? Nu finns det ett sätt att lindra smärtan, varför skulle man inte använda det? Jag som hade rätt ont fortfarande önskade inget hellre än den där sprutan. Men sen kom moderkakan av sig själv och smärtan avtog.

Och så här i efterhand måste jag säga att det den här gången ändå kändes bättre än förra. Med storasyster gick jag sönder så fasligt mycket och de trixades mycket med Epidural och värkstimulerande då hennes puls gick ner i samband med mina värkar. Man trodde hon hade navelsträngen runt halsen och till slut togs hon ut med sugklocka.

Men samtidigt. Skulle jag göra om det. Skulle jag göra det med Epidural. Ingen tvekan om det inte.

Kommentera

