Matmål 2012 – uppdatering

Jodå. Vi har fortsatt med Matmål 2012. Så gott det nu gått. Mats har varit duktig. Jag lite mindre duktig. Men snart ska nog även jag vara på banan igen.

Mats gick ut hårt i påskas och stod för både påsklamm:

Och söndagsstek. Med mina föräldrar och lillebror som middagsgäster båda dagarna. Två på en vecka liksom!

Jag stoltserade faktiskt också med två kryss på Matmål 2012 den veckan. Men det ena var en förrätt och det andra en efterrätt. Till förrätt på påskafton pillade jag ihop dillscones med rökt lax och pepparrotscréme. Väldigt gott om du frågar mig och finfin plockmat. Jag använde mig av det här receptet, men adderade pepparrot till färskosten.

Något annat riktigt lyckat var min brittiska favoritdessert. Den jag alltid väljer om den finns på menyn. Den jag undrat lite vad den egentligen innehåller. Och hur man gör den själv. Sticky Toffee Pudding. Till min stora förvåning är huvudingrediensen den enda torkade frukt jag inte gillar. Dadlar:

Jag hittade ett svenskt recept på denna brittiska klassiker som visade sig vara alldeles perfekt. Det var galet gott och det här kommer bli en stående dessert på många middagar framöver. En farlig konkurrent till Crème Bruléen:

Sedan den succén har jag legat lågt på laga-ny-mat-fronten. Tomatsoppan jag slängde ihop häromdagen kan knappast räknas, trots att jag faktiskt aldrig lagat tomatsoppa förr. Mats däremot briljerade med helstekt kyckling förra helgen:

Receptet tog han från nya favoriten, födelsedagskokboken av Bryn Williams (som kockar på restaurangen Mats bjöd mig på när jag fyllde år).  Hur mumsigt som helst. Något som däremot inte går till historien är fisken han gjorde igår. Vi vet inte vad som gick galet, men det tilltalade smaklökarna ungefär lika mycket som det tilltalade ögat:

Panerad torsk med pasta, palsternacka och gräslökssås kommer inte hamna på vårt middagsbord igen.

Sen har vi ju den här fina favoritfrukosten. Den vi snott från fiket på byn. Finns säkert på fler ställen, men jag har bara ätit det där. Till jag och Mats gemensamt laborerade med äggkokartider i helgen. För att få till det perfekta krävs att man lägger äggen i kokande vatten och kokar ca 3 minuter. Då blir det lagom rinnigt att doppa smörade, rostmacksstänger i:

Fotnot: Matmål 2012: Mats lagar mat en gång i veckan och jag provar ett nytt recept varje vecka. 

One response to “Matmål 2012 – uppdatering

  1. Pingback: Två gånger kyckling | Queenstreet

Kommentera

