Som svar på frågan.

Frågan om det är ”konst eller bara konstigt”. Damien Hirst omtalade utställning på Tate Modern här i London som jag och Lotta besökte för ett tag sen. Jag håller med Marie som skrev i kommentaren till inlägget med frågan, ”vi kände en hel del äckel faktiskt, och viss fascination. Men, mest – äckel…”

Värst var kossan. Den som var itusågad och… som hade en kalv i magen. Där vände det sig i min mage. Man kunde gå mellan montrarna och studera kossans inanmäte i detalj:

Något annat jag ifrågasätter är konstverket du ser bakom kossan. Damiens berömda prickar. Som i utställningsprogrammet beskrivs som något exakt uträknat. Alla prickar är exakt lika stora och mellanrummet dem emellan är exakt lika stort överallt. Ehh… ja? Som om man skulle göra… en tapet typ. Wow… Not.

Utställningen luktade illa. På riktigt. Där låg ett avhugget kohuvud i en monter som flugor åt av och stället vimlade av fimpar. Fimpar som konst. Lotta som röker ifrågasatte det konstnärliga i den här fimptavlan, medan jag faktiskt ser något lite intressant med den. Alla släckta på olika sätt. Och saker i massor så här tycker jag är… ja åtminstone något dekorativt.

På samma tema har Hirst placerat olika tabletter och piller på rader i smala vitrinskåp. Ett av dessa sålde för rekordsumman 22,8 dollar för fem år sedan.

Och med tanke på de skåp efter skåp efter skåp med tablettaskar och burkar han också ställde ut, fattar man att där fanns piller att ta av:

Ja det ovan är alltså inte ett vanligt apotek – utan konst. Men vad är det som gör detta till konst och apoteket till apotek, undrar jag. Valet att djärvt placera Nuvalucol jämte Paracetamol? Näe det är här jag undrar om Hirst inte bara tänkt ”vad fan ska jag göra med alla de här askarna, undras om jag kan lura på folk dom också… Ja herrejävlar det kunde jag.” Katching. Ytterligare miljoner på kontot.

Men det fanns verk jag gillade på riktigt också. Mest fjärilstavlorna. Mönstret på den här flera meter stora tavlan är helt skapt av fjärilsvingar. Otroligt vackert. Och lite sorgligt med all denna förgängliga skönhet.

Sist i utställningen det enda av Damien Hirst verk med djur i formaldehyd jag faktiskt gillar. Den vita duvan vars vingar dislokaliserats för att likna en ängel.

Damien Hirst-utställningen kan ses på Tate Modern i London till och med den 9 september 2012.

4 responses to “Som svar på frågan.

  1. Det bli en kik dit för mig. Tänkte ta mig en dag utan barn när kläder är skickade och S.klänning är klar. Längtar nu… ska bli så kul och se om jag gillar eller tycker det är läskigt. Tar med en klänypa till snoken. Skum kille den där. Fast ändå inte. Tack för inspirerande inlägg.

  2. Fatta vad äckligt kohuvudet kommer att vara i september…

    Tavlan av miljoners miljoners flugor som om det var ett högtalarfilter var ju också riktigt skum. Liksom fotot med honom som kramar det avhuggna huvudet.

    Som min kollega sa – det kanske är hans sätt att undvika att bli seriemördare.

    Men, fjärilstavlorna var vackra. …och duvan.

Kommentera

