Förklara Facerape för mig

Jag fattar inte grejen. Alltså jag fattar ju hur man gör det. Jag fattar bara inte varför. Vad är nöjet i det? Om man är över… säg arton typ? Om man är vuxen alltså?

Jag menar, vem vet vem som såras?

Ett exempel. Ett väldigt oskyldigt exempel. Men ändock. Någon såras:

Ett par. Mannen är ute. Kvinnan är hemma. Låt säga hemma med nyfödd bebis för att tvista till det ytterligare. Och mannen. Vi placerar honom i en annan stad. I ett annat land. Ute på natten med kollegor.

Kvinnan är där kvinnan oftast är när man har en nyfödd. Hemma och ammar. Ammar och ammar och ammar. För att hålla sig vaken surfar hon på sin telefon. Kollar Facebook. Möts av ett inlägg från mannen. ”Ute med jobbets tre snyggaste tjejer. Njuter!”

Kalla mig överkänslig. Men i det läget. Är det då vad kvinnan vill läsa tror du? Är det något som är respektfullt mot henne som person? ”Jag är ute och njuter med snygga brudar, barnfri långt hemifrån och med en härlig sovmorgon att se fram emot, medan du sitter hemma med sömnbrist och tar hand om vår bebis”. Typ. Så. Kan. Det. Uppfattas.

Även om kvinnan vet att det knappast är mannen som skrivit det där så sårar det. Att sen också veta att alla deras gemensamma (Facebook)vänner ser detta (respektlösa?) inlägg gör det såklart än lite värre. Vad tror de? Tror de att mannen behandlar kvinnan så? Tror de att kvinnan låter sig behandlas så? Hon blir ledsen. Irriterad. Och lite arg.

Så förklara Facerape för mig. Varför gör man det? Vad är kul med det? När jag var fjorton visst. Men idag? Nej det känns väldigt avlägset. Kalla mig humorbefriad, men jag skrattar inte.

PS. Tycker du dig känna igen beskrivningen av ovan nämnda kvinna? Tja… kan så vara…

6 responses to “Förklara Facerape för mig

  1. Nej jag fattar det inte heller. Inte ens när man är 18. Skolan som polisanmälde några veckor sedan då en kille tagit en annan killes telefon och skrivit något….om sexuell läggning sa rektorn. Ja man anar ju. Nu ligger det en polisanmälan och hipp hipp hurra för de som säger stopp till att nedvärdera andra. Nej det där med facerape det är inget jag klickar gilla på. Jag ska gå till dig nu hihi om du undrar var jag har för mig. Så på med kaffet.🙂

  2. Inte ett jävla dugg roligt om du frågar mig. Jag skrattar inte och skulle inte skratta i ”kvinnans” ställe. Omoget och, just så som du skriver, respektlöst! Vänsanera? Kanske svårt om det är ”mannens” vänner.

    Skickar stor kram till värsta bästa Mikaela!!!

  3. Nä fy fn för sådant beteende😦
    Kram!

  4. Nej, inte alls rolligt. Förstår definitivt inte hur detta kan roa och hur personen i detta fallet tänkte när han (antar att det är en han) skrev det. Blä.

  5. Det var fint skrivet! På något sätt satte du pricken över i.. Många kramar!

Kommentera

