Lajka hit och lajka dit

Det kanske bara är jag som är konstig, hjärtlös och helt saknar empati, men mig stör alla ”like-if-you…”-inlägg som Facebook svämmas över av just nu.

Gilla om du tycker att det är synd om den här bebisen som fötts med hjärntumör, gilla om du fördömer misshandel, om du tycker att våldtäkt är vidrigt, om du skulle vilja ha fred på jorden. Eller den här sidan, gilla om du älskar dina barn. Duh…

De spelar på ens samvete och det kan kännas hårdhamrat att bara scrolla förbi den där magra svältande mamman med en tvååring i ett spädbarns storlek i sin famn. Men jag gör det. Jag scrollar förbi. För jag förstår inte varför. Varför ska jag skriva att jag önskar den kvinnan ett bättre liv. Finns det de som inte gör det? Blir hennes tillvaro annorlunda av att jag klickar på ”like-knappen”?

Det tror jag inte. Det enda som händer är att jag får ett litet stygn av dåligt samvete för att jag bläddrar vidare. Och det finns de som påstår att Facebook betalar pengar för klickandet. Och att dessa pengar inte nödvändigtvis hamnar hos de drabbade i just det ”like-if-you-inlägget”. Utan till den som knåpat ihop det och som spelar på ditt (och mitt) dåliga samvete.

Nej jag tror inte på ändring via like-andet. Kom igen då du har fått spons. Riktig spons. En spänn per klick. En krona som går till Barncancerfonden, till Brottsofferjouren, till Läkare utan gränser. Då ska jag också klicka.

2 responses to “Lajka hit och lajka dit

  1. Jag finns ju fortfarande inte på FB men har hört diskussionen och jag ”likar” ditt resonemang😉. Lycka till med NY-flytten (& visumen…)!

Kommentera

