Upper West Side

I London valde vi att bo småputtrigt strax norr om citykärnan. I Hampstead. Och vi älskade det. Jag hade ju redan ”gjort London” då jag bodde där 2002-2005, så det kändes helt okej att bo så. Att upptäcka en ny del av staden på ett nytt sätt. Man är ju rätt beroende av att ha kuligheter på någorlunda gångavstånd med barn då det där med att åka kommunalt med barnvagn går sådär i London (inga hissar, inga rulltrappor, trångt, dålig ventilation osv osv).

Här i New York tittade vi först på ett område likt Hampstead. Park Slope i Brooklyn. Det verkar helmysigt. Men… Ville jag upptäcka den delen av staden då jag inte närapå gjort Manhattan de två helger jag varit här? Och ville Mats sitta på en tunnelbana till jobbet 1 1/2-2 timmar per dag (fram och tillbaka)?

Svaret blev nej och vi hittade istället en skokartong på Upper West Side. För det är dyrt. Så istället för att bo i en fin lägenhet, valde vi ett bra område. Och tränger ihop oss i en tvåa.

Det går… Jättebra än så länge. Jag ä-l-s-k-a-r Upper West Side. Jag har aldrig satt min fot här förut och upptäcker nya saker varje dag. Sen är det nära till Central Parks 21 lekplatser, till zoo, till Natural History Museum, till Hudson River och till en uppsjö leksaksaffärer då vi är långt ifrån den enda barnfamiljen som bor här. Mats cyklar till jobbet på en kvart och lika lång tid tar det att gå till Vs förskola och hämta henne. Där trivs hon och hon går fyra dagar i veckan. Imorgon är det fredag och då är hon ledig och vi fortsätter vår vana trogen med fredagsutflykter (men saknar Londonsällskapet).

Så än så länge får New York tummen upp av oss. Vi bor litet, men på bästa stället. Ja åtminstone om man kommer med barn. Det är möjligt att jag hade velat på på Lower Manhattan annars, men nu känns det viktigast att ha mycket roligt för barnen på nära håll och slippa kånka på tunnelbanor.

2 responses to “Upper West Side

  1. Det låter alldeles underbart! Kram på er!

Kommentera

