Onsdags Outing: Roosevelt Island

På onsdagar har vi unnat oss (mig)  barnvakt. Hela dagen har jag för mig själv för att upptäcka New York utan barnvagn. Den här veckan for jag till Roosevelt Island, en ö mitt i East River. Där bor 12 000 människor och man kommer dit med linbana. Nåja, nuförtiden går även tunnelbanan dit, men det är ju inte alls lika spännande!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Skulle jag göra om min tur hade jag börjat som nu, med att gå söderut på Manhattansidan, sen efter Franklin D Roosevelt Four Freedoms Park hade jag hoppat på öns röda buss. Den kostar en quarter vart du än vill åka. Jag hade sett mitten av ön från bussen.Mitten där alla bor är nämligen riktigt trist. Det kändes på något sätt som att man var i ett enda stort parkeringsgarage. Vid norra spetsen däremot fanns ytterligare en fin park, Lighthouse Park. Därifrån kan man sen promenera tillbaka till linbanan vi Octagon Tower, Blackwell House och stoppa på Starbucks för en kaffe på väg hem.

8 responses to “Onsdags Outing: Roosevelt Island

  1. wow vilka fina bildern.

  2. Jag har inte läst din blogg så länge så jag vet inte vad du har för smak vad det gäller böcker. Men om du tycker att det är kul att läsa deckare ibland så skriver Linda Fairstein (www.lindafairstein.com) spännande deckare där hon också lyfter fram olika historiska platser i New York. Roosevelt Island och det gamla sjukhuset där spelar en stor roll i hennes bok The Deadhouse.

    Hoppas ni klarar er från Frankenstorm.

  3. vad gulligt det såg ut med den lilla linbanan under den stora bron! Häftig utflykt verkar det ha varit.
    Det är läskigt faschinerande på något sätt med mentalsjukhus tycker jag, så det där hade jag velat kika in på om jag varit där haha!
    Har du sett brooklyn bridge på kvällen/natten än?

    • Sena svar här… Sorry Anneli. Har inte sett Brooklyn Bridge på natten än, men har gått över den på dagen. Får stå på att-göra-listan – är nog rätt mäktigt!

  4. Pingback: Det känns lite som jag fuskar | Queenstreet

  5. Pingback: OnsdagsOuting: Yorkville | Queenstreet

Kommentera

