Mer att lära…

… att alltid ha småpengar i fickan. Blev nyss utskälld av en hemlös man som kom in på Starbucks och tiggde pengar. Alla gav. Inte jag. Jag hade inga kontanter.

Han slog då demonstrativt ner muggen med pengar i på mitt bord och räknade mynten. Gick sen vidare och kom tillbaka. Frågade om jag visste vilket väder det skulle bli imorgon. Jag vet. Det regnar och stormar nu och kommer så fortsätta. ”Jag är svensk” försökte jag ”jag har bara kreditkort, annars hade jag såklart gett dig mina mynt”.

Det tog en stund innan han förstod, men sen lämnade han mig. Det var dock rätt obehagligt och man märker då vilken skillnad det är mellan USA och Sverige. I Sverige skulle ingen tillåtas in och tigga på ett kafé. Här vet man att man måste hjälpa till. Och i Sverige hade han väl knappast fått pengar. Här gräver alla i sina fickor.

Jag vet inte vilket som är bäst/värst. Att vi i Sverige har ett gott välfärdssystem, men att detta också gör att vi är dåliga på att hjälpa till frivilligt. Eller att man här har ett illa fungerande välfärdssystem men istället medmänniskor mer än villiga att dela med sig.

One response to “Mer att lära…

  1. Japp, den var klurig! Det är förbaskat läskigt med icke-medmänsklighet. Å ändå vill jag inte ha USA:s system. Fast… den man som kan gå åt rätt håll vann turligt nog.

    Hoppas du har det bra när du inte får skämmas inför hemlösa🙂
    Kram

Kommentera

