I väntan på kräksjukan

V kräktes ju tidigare idag. Vi trodde det var hennes segdragna förstoppning som var orsaken (har yttrat sig i omgångar sedan början på december – vad gör man?). Eller möjligtvis något hon ätit. För så fort hon spytt ville hon vara kvar på kalaset hon kräkts ner. Och hemma var hon pigg och kollade film efter lite tvätt och tandborstning. Och hungrig. Fick lite torra flingor och vatten. Somnade halvvägs genom filmen. Och vaknade. Och spydde. Igen och igen. Vi är nu inne på fjärde pyjamasen.

Så här sitter vi och planerar cross-country-resa (tips? vi tar tacksamt emot ALLA vi kan få) och dricker vin. Och väntar. På kräket. För det lär ju komma. Från V igen. Kanske från E. Och sen troligtvis från mig och Mats med. Lite mer vin på det. För en vinspya har man ju klarat av förr. Blir som gamla tider liksom… Eeeh… eller inte.

Fotnot. Väldigt få vinspyor för min del. Faktiskt sant, mamma! Så det så. Klarar liksom inte av vare sig kräkandet eller förlorandet av kontroll. Så lärde mig någorlunda snabbt mina gränser. Och att må illa i evigheter istället för att spy…

7 responses to “I väntan på kräksjukan

  1. Äta kiwi är toppen mot förstoppning! Även päron ska funka har jag hört.🙂 Hoppas V snart kryar på sig och ni andra slipper kräkeländet!

    • Det värsta är att hon vägrar kiwi. Och päron. Och plommonpure äter hon till gröten dagligen, så det kan jag inte ta till… Dessutom är hon så himla smakkänslig att jag inte heller kan lura henne. Köpte päronjuice och hennes kompis drack den glatt i tron att det var den vanliga äppeljuicen. Men inte V, hon rynkade på näsan och bad om vatten. Suck…
      Hoppas ni mår fint! Nu ska jag klicka in mig hos dig och kolla, det var alldeles för länge sedan!

      • Har hon smakat kiwi, eller är hon som Alex och har bestämt sig redan innan att det är äckligt? Honom lurade jag nämligen i kiwi genom att blanda små bitar i yoghurten. Sen när han ätit en stund visade jag honom vad han faktiskt åt. Jag blev kanske inte jättepoppis precis då, men nu älskar han kiwifrukt!🙂

  2. Stackarn! Hoppas ni klarar er från kräkandet!

  3. Åh, det svider, men jag kan nästan kalla mig expert på förstoppning. Inte egen, men den lilles.
    Efter att ha testat alla hemmatrix som finns – plommon, maltextrakt you name it, så rekommenderar jag ett läkarbesök och medicin mot eländet. I Finland rekommenderas en medicin som heter Movicol Junior, och efter att ha tampats med stopp i rören till och från i nästan två år så har medicinen fått igång det hela.
    Hoppas att ni undviker kräksjukan!

    • Ja fy så jobbigt det är. V har ju alltid varit lite dålig på att göra ifrån sig, men det var först i början på december som det blev riktigt illa. Jag trodde det var tillfälligt till vi flög hem till Sverige och det låste sig igen vid jul. Då pratade de tidsomställning, något som ju kan hävdas nu med, men allvarligt… För att vara SKITtydlig… så bajsade hon på måndagen, sen på lördagen gav jag henne en glycerinsupp som ska ge avföring inom en timme. Hon höll sig i FEM! Så jag är rätt övertygad om att hon bara kniper för att hon är rädd att det ska göra ont.
      Vi gick till läkaren i Sverige och fick just Movicol. Det blev bättre, men det dumma var förstås att vi slutade med den så fort det såg bra ut. Och nu är vi på ruta ett igen. Har ju massa Movicol kvar så kanske skulle försöka börja om. Men du, HUR får du lillen att dricka det? V tycker det är döäckligt och efter att själv ha smakat måste jag säga att hon ju inte har helt fel. Dricker han den än? Hur länge ska man hålla på?
      Vi andra slapp, peppar peppar, kräket. Vilket gör att jag undrar om kräket har med förstoppningen att göra. Hade ni någon sådan incident?
      Tack för din input!

Kommentera

