OnsdagsOuting: Yorkville

Jamen återigen är jag en vecka efter. Det är mycket som ligger efter. Det här med att ha två barn kräver lite tid. Och när jag har lite fri tid, går den till att typ sova. Eller prata med min man. Eller titta på en TV-serie (har precis börjat se Modern Family och skrattade så tårarna rann under första avsnittet, lovar gott).

Hur som helst. Förra veckan då. Då promenerade jag över Central Park till Upper East Side och gick norrut. Via Housing Works såklart, min favoritsecondhandaffär här. Och just den på Upper East Side är jämte den på Columbus Avenue den bästa jag besökt hittills. Där tummade jag på en beige kashmirrock i nyskick för 50 dollar, men jag bestämde mig för att det faktiskt ska bli vår nu och köpte istället ett japanskt saltkar från 60-talet för 3 dollar.

Men mitt mål var ett annat. Jag siktade på Yorkville. Ett område mellan East River och 3rd Avenue och E72 till E96. Jag tycker att Upper East Side kan vara lite trist, men här möttes man plötsligt av en stad i staden. Ett myllrigt mysigt område som tidigare bland annat kallats Irishtown.

På vägen hittade dessutom en annan hyfsad secondhandbutik, där kläderna kändes fräscha, tvärtemot vad jag skrev efter att ha varit på Salvation Army i Queens. På Goodwill på 2nd Avenue letade jag jeans och bläddrade bland märken dyra i Sverige, men vardag här. Citizen of Humanity, 7 for all Mankind, J Brand, Hudson mm. Inget par kostade mer än 20 dollar och var alla hela och rena.

Jag avslutade med att promenerade längs med East River hemöver och kisade mot solen för att se fyren på Roosevelt Island där jag ju var i höstas på en OnsdagsOuting.

Kommentera

