”Slappna av så blir du säkert gravid”

Alla som är (eller har varit) ofrivilligt barnlösa har garanterat hört den kommentaren åtminstone en gång. ”Slappna av, stressa ner, sen kommer det gå av sig själv”. Detta från naturligtvis välmenande vänner, men… När man är mitt uppe i det så känns den där kommentaren lite som en smäll på käften. Så det är mitt fel att vi inte kan få barn? För att jag inte kan slappna av?

I vårt fall är det dessutom så att det finns klarlagda medicinska anledningar till att vi inte kan få barn på sk naturlig väg. Mina äggledare är ihopväxta. Så jag kunde ju slappna av och stressa ner till förbannelse och ändå inte bli med barn.

Även under själva IVF-behandlingarna fälldes denna välmenande kommentar. Och då är det svårt. För att gå igenom IVF är stressigt. Och det är svårt att slappna av. Dels har du pumpat kroppen full med hormoner. Dels är det denna eviga väntan. Veckor av förberedelser med sprayer, sprutor och vagiatorer. Sedan frågan – ska vi få ut några fina ägg? Efter det – ska några ägg bli befruktade? Och till sist – ska embryot som planteras in fästa och bli till ett barn? Jag kan säga att det är två olidliga veckor då man håller sig så länge man kan bara för att sedan gå på toaletten, torka sig, blunda, be en liten bön om att där inte ska finnas något blod på pappret. Sen antingen pusta ut och vänta till nästa toabesök då proceduren upprepar sig – eller… falla ner i det bottenlösa svarta ofrivilliga barnlöshetshelvetet igen.

Försök att inte bli stressad eller spänd av det.

Men så häromdagen postade en vän en artikel på Facebook. En artikel från Norge om en studie publicerad i British Medical Journal, som visar att stress inte påverkar chansen att lyckas med konstgjord befruktning:

Conclusions: The findings of this meta-analysis should reassure women and doctors that emotional distress caused by fertility problems or other life events co-occurring with treatment will not compromise the chance of becoming pregnant.”

Och jag kan tänka mig att där finns fler med mig som drar en lättnadens suck av den slutsatsen. Det var alltså inte mitt fel att vi inte lyckades de där gångerna våra behandlingar slutade med minus. För tanken har ju såklart funnits där. ”Om jag bara… slappnat av… stressat mindre…”

9 svar till “”Slappna av så blir du säkert gravid”

  1. Väl skrivit! Och artikeln var ju himla befriande.

    En läkare inom IVF-världen, kommer inte ihåg vilken, sa att det enda stress kan påverka är ägglossning.,vilket ju är rätt oväsentligt när det kommer till IVF eftersom vi ändå ”fixar” en fejkad ägglossning…

    Hihi, snart kommer en bebis, trots att du säkert stressade under ruvartiden, craaazy! 🙂

    Kram!

    • Visst var den?!
      Så även din info om ägglossningen. Kan folk bara sluta säga ”slappna av” nu?! 🙂

      Japp. Snart kommer en bebis. Och jag vet någonstans det framåt sommaren kommer TVÅ! Så glad för er skull!

      Kram!

      • Tack!
        Ja, det är galet om nåt. Ska vi? Två? På riktigt? Okeej..

        Trots att det numer finns både barnvagn, spjälsäng, babyskydd å massa annat som styrker det, så känns det så overkligt. Men underbart!

  2. Stor stor kram och (som Bob Hansson skrev) HEJA LIVET!

  3. Åh vad bra skrivet! Själv har jag fått höra (förutom detta) att jag ska vara mer positiv (trots då samma som för dig med hopväxta äggledare OCH dåliga hormonvärden).. Mer positiv??!!
    Och detta från en person med en obotlig sjukdom. Det var så nära att jag frågade henne om hon försökt tänka bort sin sjukdom med lite positiva tankar men jag bet mig i tungan..

    • Ja det är många gånger man får bita sig lite i tungan för att inte säga rent elaka saker man tänker… Man fattar inte att de som fäller kommentarerna inte förstår hur illa de träffar.

  4. Jag dessa kommentarer…som ofta sägs av folk som låg en gång eller två så var det klart. Morr!

Lämna en kommentar