Bästa låten någonsin?

Ylva hade en lista på sin sida. En lista där man bland annat skulle skriva in bästa låten. Svårt. Omöjligt tyckte jag och skrev istället låten jag lyssnade på just då. En grym låt visserligen. En låt som ligger på min all-time-favvo-lista. Petters Goda dagars magi. Men sedan dess har frågan legat och grott hos mig. Bästa låten. Kan man utse den? Det har poppat upp låtar i huvudet och jag har tänkt ”den kanske”. ”Eller den”. Men det finns ju så många. Många låtar jag blir glad, ledsen, partysugen eller bara lugn av. Som berör på ett eller annat sätt. Varje gång man hör dom. Oavsett hur många gånger man lyssnar. Några av dom är (förutom ovan redan nämnda):

  • David Bowie – Friday On My Mind
  • Bruce Springsteen – I’m On Fire
  • Outkast – Hey Ya
  • Meja – Beautiful Girl
  • The Murmurs – You Suck
  • Ison & Fille – Haffa
  • Lambretta – She’s a Freak
  • DeeLite – Groove Is In the Heart
  • 4 Non Blondes – What’s Up
  • Paul Simon – Graceland
  • Oasis – Wonderwall
  • Lily Allen – Fuck You
  • Nouvelle Vague – 3
  • Damien Rice – Blowers Daughter
  • Cat Stevens – Another Saturday Night
  • The Smiths – Girlfriend In a Coma
  • Elton John – Rocket Man
  • Massive Attack – Teardrop
  • Donna Summer – She Works Hard For the Money
  • Robyn – Konichiwa Bitches
  • Eurythmics – Missionary Man
  • Red Hot Chili Peppers – Walkabout
  • Sheryl Crow – All I Wanna Do
  • The Beatles – Norwegian Wood
  • Joni Mitchell – A Case of You
  • Plastic Bertrand – Ca Plane Pour Moi
  • Prince – Rasberry Beret
  • The Pogues – Miss Otis Regrets
  • Pernilla Andersson – Johnny Cash och Nina P
  • Rolling Stones – Sympathy For the Devil
  • Israel Kamakawiwo’ole – Somewhere Over the Rainbow
  • M.I.A – Paper Planes
  • Moneybrother – Just Another Summer
  • Yelle – Ce Jeu
  • Jamie Foxx – Extravaganza
  • Owe Thörnkvist – Rumba i Engelska parken
  • Natasha Bedingfield – These Words
  • Looptroop – Fort Europa

Jag skulle förmodligen kunna uppdatera den här listan typ en tusen gånger. Men för nu. Ett gäng favvisar. Vilka är dina? Eller kan du rent av kora bästa låten ever?

11 svar till “Bästa låten någonsin?

  1. Oj, vi har olika musiksmak! 🙂
    Mina favoriter är:
    I still haven’t found what I’m looking for – U2
    Angel – Robbie Williams
    You have been loved – George Michael
    The honeythief – Hipsway

    • Haha, ja det har vi kanske. Fast jag gillar också U2, Robbie och George Michael – men hade valt andra låtar! 🙂 Hipsway har jag aldrig hört talas om. Måste kolla!

  2. Mycket intressant! Blev så till mig att jag författade ett eget inlägg utifrån ditt (svaret blev lite längre än vad som lämpade sig för ett kommentarsfält 🙂

    En hel del av de låtar du listar har jag inte hört, men det tänker jag ändra på. Måste kolla upp!

  3. Alltså… det där är en sjukdom, det vet du va? EN låt, inte HUNDRA!!! 😉

  4. Riktigt bra val av låtar…..

  5. Min favoritlåt genom alla tider:

    S.E.X. Appeal – It’s Called Atlantis

  6. Pingback: On My Mind | Queenstreet

  7. Pingback: Rumble In The Jungle, Thrilla In Manilla | Queenstreet

Lämna en kommentar