Dagsarkiv: 29 mars 2010

Otippad tjuvlyssning

På kajen. Två hantverkarkillar i tjugoårsåldern.

Hantverkarkille 1: Dom har ju gjort en till film tillsammans nu.

Vilka då, tänker jag och försöker komma på något testosteronstint filmpar dessa killar kan tänkas stå och prata om på lunchen. Tänker Van Damme. Eller någon annan action-jackson.

Hantverkarkille 2: Ja, Revolutionary Road.

Hantverkarkille 1: Den är jäkligt bra.

Inser att filmparet dom pratar om är Leonardo DiCaprio och Kate Winslet. Och att det var Titanic dom snackade om först. Och att dom gillade Revolutionary Road. Precis som jag. Tappar hakan. Och inser också hur fördomsfull jag är.

Lika plötsligt som det hände…

…slutade det hända. Vera vägrar välling. Igen.

09:15

Så länge fick jag sova idag! Fast det är förstås, det var efter fyra nattliga uppvak. 00:10, 01:15, 04:05, 05:40. Efter sista somnade hon bara inte om. Vid 06 kom Mats och tog över. Tog upp henne.

Halvåtta vaknade jag igen med ett ryck. Mats måste ju få duscha och gå till jobbet. Hittade honom… i duschen! Vera hade somnat om tio minuter tidigare. Hon hade varit jättetrött och nästan somnat mitt i leken. Så jag gick och la mig igen. Och vaknade kvart-över-nio alltså. Då hörde jag en utsövd tjej leka i sin säng. Redan vaken.

Nu har vi båda fått i oss morgongröten och Vera kliar sig redan sömnigt i ögonen. Det där med sommartid var visst inget vidare för små bebisar…