Dagsarkiv: 30 mars 2010

Zzzz…

Fyra uppvak i natt också. Täta sådana. Somnade 20:30 och vaknade 00:05, 01:30, 02:30 och 03:30. Undrar vad det är som gör det. Kanske tand nummer två som börjat visa sig. Eller kanske det faktum att hon i helgen lärde sig att sätta sig upp själv. Lägga sig igen har hon inte fått grepp om än, så när jag kommit in har hon suttit där i sängen och inte kunnat göra annat!
Jag är lite lätt sliten idag. Inte hon. Hon tyckte faktiskt att just idag var dagen då hon kunde halvera förmiddagsluren till 45 minuter och vägra somna om sen.
Det går troll i vårt sovande just nu. Men jag misstänker att lika oväntat och fort som det vänt, vänder det snart tillbaka.
Nu sover hon i alla fall sött i vagnen i vårsolen. För nu, när jag sitter på trappan utan jacka, nu när cyklandet kommit igång och blommor börjat slå ut, nu tycker även jag att det börjar kännas vår.

Vår i Stockholm

Ja först igår faktiskt. Enligt SMHI. Första bilden nedan (klicka på den för större format) visar vårens framfart 23 mars, andra 29 mars. Blått betyder vinter, gult betyder på väg mot vår, grönt – våren är kommen, dvs dygnstemperatur mellan 0-10 grader 7 dagar i sträck. Andra visar hur långt våren kommit igår.

Tjugonionde alltså. Näst-näst-sista dagen i månaden mars. Jag vidhåller – mars är i-n-t-e en vårmånad. Tre dagars vår gör inte en månad. Och då pratar vi bara Stockholmstemperaturer, eftersom det var vad jag och Mats gick efter i vår marsutmaning. Över halva landet har ju fortfarande vinter. Så nej, mars kan bara inte räknas som vårmånad. Gör om, gör rätt.